Harnóczi
Edina – Makai Alexandra – Simon Gabriella – Vágner Nikolett
Fogyatékos
életesélyek - életútinterjúk tükrében
BEVEZETŐ
Kutatásunk témája a
fogyatékossággal élő gyermekek és családjaik életesélyei, társadalmi helyzetük
megismerése. Mindennek vizsgálatára a kvalitatív élettörténeti módszert vettük
alapul. Kutatásunk egy kutató szeminárium kereteiben készült. Számos hallgató
társunkkal közösen, sérült gyermekek szüleivel készítettünk életútinterjúkat. A
narratív kontextus alkalmat teremtett az egyéni interpretációk történeti,
társadalmi aspektusainak feltérképezésére.
A téma aktualitása,
hogy egyre több sérült gyermek születik, közöttük számos genetikai rendellenességgel.
Ebben több tényező is közrejátszhat, többek között a nők kései, elhúzódó gyermekvállalása
és egyéb kockázati tényezők, életmódbeli változások. Mindez több szempontból is
társadalmi válaszokat sürget. A kutatás előzményeként készítetünk korábban egy
olyan vizsgálatot is, ahol a családokat körülvevő kapcsolati háló jelentőségét
néztük meg, ebben is elsősorban azt elemeztük, milyen szerepet vállalnak a
civil szervezetek. Jelen esetben érdeklődésünk arra irányult, hogy a segítő
szervezeteken kívül milyen személyes kapcsolatokkal és segítő hálóval
rendelkeznek a fogyatékos gyermeket nevelő családok.
FOGYATÉKOSSÁG FOGALMA
„A fogyatékosságot
mindenekelőtt, mint a szokásostól való eltérést szokták ábrázolni.”(Bánfalvy
Csaba 2000). Tehát mindenki lehet fogyatékos valamilyen szempontból, mindenkinek
vannak apróbb hibái, fogyatékosságai.
A fogyatékosság
elnevezés definíciója és tipológiája is, mind a társadalmi környezet eredménye.
Vannak evidens és
nem evidens fogyatékosságok, aszerint, hogy a szokásostól való szellemi és
fizikai eltérés mennyire nyilvánvaló az érintettek számára.
Megkülönböztetjük a
fogyatékosság relatív fogalmát, ami
alapján, az átlagon alul teljesítőket tekintjük fogyatékosnak. Az abszolút fogalom szerint pedig, a
fogyatékosság kritériuma alapján kategóriákba helyezik bele az embereket. A
szociológiai felfogás szerint az egészségkárosodás csak meghatározott
környezeti feltétel esetén jelent egyben korlátozottságot is.
A fogyatékosságok
elnevezésében megjelennek a társadalom, az emberek „fogyatékosságokhoz” és a
„fogyatékosokhoz kapcsolódó érzései, értékei, viszonyai. Az egyes fogyatékosságokkal
és fogyatékos csoportokkal kapcsolatos eltérő viszonyulások híven tükröződnek
az egyes kifejezések által hordozott eltérő tartalmakban. (Bánfalvy Csaba. 2000)
„A fogyatékkal élő
emberek életminőségéről sokszor hamis mítoszok keringenek”. (Kálmán Zsófia –
Könczei György 2002). Így például:
„Legjobb nekik az intézetekben, ott legalább mindenük
megvan és mégis csak a szakemberek tudják a legjobban, hogy mit kell velük
kezdeni.”
„Azért is nem tudnak integrálódni, mert egész másképp
éreznek, mint a normális emberek”
„Nem szabad nekik segíteni az utcán, mert megbántódnak.”
„A fogyatékosoknak az a jó, ha csak egymás között vannak,
másképp nem is érzik jól magukat.”
„A legtöbbjük, ha akarna, sem lenne képes úgy dolgozni,
mint egy normál ember, de hát nem is akarnak.”
Az emberek
hajlamosak sztereotípiákhoz kötni véleményüket. Mindezeknek van valóság tartalma,
de természetesen nem vehetjük őket tényeknek. A társadalom nagy része
ragaszkodik ezekhez, ahelyett hogy odafigyeléssel forduljanak a sérült emberek
felé. A közgondolkodásból való eltűnésükkel közelebb kerülhetnénk a fogyatékkal
élők társadalomba történő beilleszkedéséhez. Az interjúk elemzése során ennek
feltérképezésére is sor került, hogy a társadalom hogyan milyen kapcsolatokon
keresztül segíti, illetve tudja hátráltatni a sérült személyek fejlődését.
KONCEPTUÁLIS KERET
A vizsgálat célja: Az
interjúk elemzése során számos szempontot elemeztünk. Itt és most a szűkebb és
tágabb környezettel való kapcsolatok elemzésére és bemutatására vállalkozunk,
hogy ezen keresztül bemutassuk a fogyatékkal élő személyek életében és fejlesztésében
közrejátszó személyeket és állomásokat. Végezetül pedig néhány megoldási
alternatívát nyújtanánk, mivel lehet javítani a fogyatékkal élő személyek
társadalmi integrációját.
KUTATÁS MÓDSZERTANA
A kutatás során
használt módszertan: élettörténeteket gyűjtöttünk, fogyatékkal élő gyermekek
szüleit kerestük fel, alapítványokon keresztül, vagy ismeretség által. Átlagosan
egy órában határozhatók meg az interjúk terjedelme. A többsége Pécsen vagy
környékén készült. Interjúalanyaink körében vannak városban élő családok és
számos olyan család, aki falun él. Van, aki csak azért költözött el a
nagyvárosból, hogy nagyobb tere legyen a sérült gyermeknek, és olyan is, aki
pont azért költözött városba, hogy a fejlesztéshez szükséges pontok könnyebben
megközelíthetőek legyenek. Általában édesanyák vállalkoztak az interjúra, (összesen
14 nő), de beszéltünk kettő édesapával is. Iskolázottságukat tekintve legalább
középfokú végzettséggel rendelkeztek. Az idősebb gyerekek szülei már
nyugdíjasok, de a többi alany foglalkozása változatos, mint például pedagógus,
bolti eladó, vállalkozó, nővér. A beteg gyermekek többsége Down szindrómás, de
volt autista, és egyéb más genetikai rendellenességgel született is,
mindannyian értelmi fogyatékosok.
Korukat tekintve
vegyes kép mutatkozik, számos gyermek már felnőtt korú, 45 éves gyermekkel is
találkozhattunk, de a legfiatalabb down kóros baba fél éves volt.
Az interjúkról
pedig elmondható, hogy alanyaink, ha sokszor nehezebben is, de segítették
munkánkat, vállalták az interjút, hajlandóak voltak beszélni életükről,
nehézségeikről, mindennapjaikról.
Ezt követően az
interjúk elemzése során a társas kapcsolatok elemzésére fókuszáltunk, a számos
elemzésre alkalmas szempont közül. A következőkben e tapasztalatokról lesz szó.
FOGYATÉKOSSÁGGAL ÉLŐ GYERMEKEK, ÉS CSALÁDJUK TÁRSAS
KAPCSOLATAI
A fogyatékkal élő gyermekek
rehabilitációját és fejlődését nagymértékben befolyásolják társas kapcsolataik,
hogy kik veszik körül őket, mennyiben segítik társadalomba történő beilleszkedésüket.
Mindannyiunk tekintetében elmondható, hogy a család az első olyan közösségi
tér, ami befolyásolja a személyiségünk fejlődését, valamit a későbbi
kapcsolataink alakulását. Az interjúk elemzése során igyekeztünk a családi
kapcsolatok megfigyelésére valamint a tágabb környezettel való viszonyra fókuszálni.
A továbbiakban a
szűkebb közegről, a családon belüli kapcsolatokról lesz szó, majd a tágabb
környezet mibenlétéről és szerepéről.
SZŰKEBB
KÖRNYEZET
Ha leendő szülőként
képzeljük el magunkat, kevesen vannak, akik valóban elgondolkodnak azon, hogy megvan
rá az esély, hogy esetleg gyermekünk nem lesz egészséges, vagyis a szülők
többsége nem készül fel erre a váratlan helyzetre. A sérült gyermek születése
után viszont egy csapásra változik meg az egész család élete és életmódja.
Szembe kell nézniük a diagnózissal, és a váratlan helyzettel. Az interjúban megszólaltatott
szülők közül sem tudta előre senki, hogy beteg gyermeke fog születni, váratlanul
érte őket a hír.
Az ezt követő
elfogadásnak és feldolgozásnak különböző fokozatai vannak.
A szakirodalom
alapján is kiderül, hogy amivel az édesanyának a szülés után először meg kell
küzdenie az-az őt körülvevő hallgatás, a csend. Nem tud a környezete mit
mondani, holott az lenne a megfelelő, hogy biztosítsa őt a támogatásáról,
együttérzéséről. Mindenki igyekszik tárgyilagos maradni, az orvosok is a
vizsgálatok eredményét követően beszélnek csak tényekről, addig ott a csend és
a bizonytalanság. Bár több esetben látja is az édesanya, főleg, ha nem első
gyermek születéséről van szó, hogy gyermeke más, mint a többiek, majd a
genetikai vizsgálatok után válik egyértelművé a diagnózis. Ezt követi az
feldolgozás és az elfogadás.
Melynek első állomása:
-
magány és elszigeteltség érzése,
-
ezt követően a kezdeti magába
fordulás,
-
hitetlenség és tagadás, (hogy ez
nem történhet meg, nem lehet, hogy a gyermek nem egészséges és nem is lesz az
soha)
-
majd az okok keresése. Ki lehet a
történtek oka… Először mindenki magában keresi a hibát, majd a párjában, a
családban,
-
ezután jön a bűnbakképzés és
bűntudat,
-
a harag állomása.
-
És végül a feldolgozás pozitív
lépései, úgy, mint az alkuszakasz,
-
a tennivalók feltérképezése,
-
az érzelmi feldolgozás és az
elfogadás szakasza,
-
ehhez tartozóan a pár feladata a
józan stratégiák kidolgozása. (Kálmán Zsófia – Könczei György 2002)
Addig, míg ez a
legszűkebb térben nem történik meg, gondolok itt a családra, addig nem várható
el a többségi társadalom elfogadása a fogyatékkal élők felé.
A kutatásban részt vevő
szülők, különböző időtartam alatt mentek végig ezen a folyamaton. Az édesanyák
rendszerint hamarabb, mint párjaik. Az apákra jellemző volt, hogy tovább reménykedtek,
hogy nincs is semmi baj, bennük később tudatosult a betegség valóságos ténye.
Túl azon, hogy
példák vannak arra, hogy az édesanyák és a család sok év után sem volt képes
elfogadni a helyzetet, szerencsére azt mondhatjuk, hogy ők a kivételek, az
interjúk elemzése során az figyelhető meg, hogy mind az anyukákat tekintve, mind
az egész családban, létrejött az új családtag elfogadása.
Meg kell említeni,
hogy a családnak több funkciója van
az egyén életében. Ezek közül az egyik legfontosabb a befelé irányuló
menedékfunkció, a családtagok pszichés és szociális védelmének biztosítása. Valamint
a kifelé, a külvilághoz való kapcsolódás kereteinek megteremtése (Kálmán Zsófia
– Könczei György 2002). A családnak kell megteremtenie, a fogyatékkal élő
gyermek többségi társadalomba való beilleszkedésének kereteit.
Az, hogy milyen
családban nő fel a gyerek, nagyban meghatározza későbbi életét is. Nem csak a
gyermek számára fontos a család, hanem a családnak is újfajta életvitelt és mindennapokat
jelent egy fogyatékos gyermek születése.
Beteg gyermek
születése az egész családot megrázza, nem lehet előre felkészülni. A terhesség
alatt szóba kerülhet a lehetősége annak, hogy a születendő gyermek nem lesz
egészséges. Amikor a terhesség alatt felmerül a fogyatékosság gyanúja, az anyának
és a családnak több ideje van végiggondolni, hogy vállalják-e a gyermeket, ha
igen, akkor hogyan alakítsák ki számára a megfelelő életkörülményeket.
A másik esetben a
szülők csak gyermekük születése után, számos vizsgálatot követően tudják csak
meg, akár hónapok elteltével hogy gyermekük nem egészséges. Bizonyos ritka,
vagy kevésbé ismert betegségek esetében pedig akár évek telhetnek el a
diagnózisig.
A diagnózis
elsősorban az édesanyát rázza meg, így nagy szükség van arra, hogy egy támogató
család álljon mögötte. A született gyermekhez legközelebb álló személy az
édesanya. Elsőként a fogyatékos gyermek és édesanya kapcsolatát nézzük meg.
Az édesanya
„A mai napig is azt mondom, az én kötelességem… mert én
is nagyon sokfelé el tudnék menni, annyi mindent tudnék csinálni, ha nem volna
a Merci, de van. Kötelességem nevelni…”
Sérült gyermek
születése az anya számára a legnehezebben feldolgozható. Persze később láthatjuk,
hogy az édesanyák számára a fogyatékos gyermekek is nagy boldogságot és örömöt
tudnak biztosítani, viszont a társadalom hozzáállásának következtében az
édesanyáknak meg kell küzdenie számos nehézséggel, amire képes kialakítani egy
megfelelően élhető környezetet a fogyatékkal élő gyermeke számára. Ők szembesülnek
legelőször azzal, hogy gyermekük nem egészséges, néhány esetben az elkeseredés
felülkerekedik, úgy érzik „mért is született meg, hogy fordulhat ez elő pont
velem”. Fontos állomás annak a döntésnek a meghozatala, hogy a gyerek a
családban maradjon-e vagy sem. Korábban a súlyos betegséggel, fogyatékossággal
született gyerekek sokkal kevesebb hányada maradt családokban, mint ma. A megkérdezett
interjú alanyoknak esetében mindenhol egyértelmű volt, hogy felnevelik a
gyermeküket saját maguk.
Többségében elmondható,
az édesanyákról, hogy hatalmas energiákkal rendelkeznek, nem fáradnak el,
mindenre képesek és meg is tesznek gyermekükért. Elmennek akár a legjobb orvosokig,
ha azt megkívánja gyermekük fejlesztése bármit felkutatnak ennek érdekében. Igyekeznek
kialakítani gyermekük számára egy rendszerezett életet és fenntartani a
családban a harmóniát és mellette megőrizni a jó kapcsolatot a másik
gyermekükkel és a férjükkel.
Az édesanyáknak
tudatosan kell részt venni gyermekük nevelésében, amellett, hogy nagyon
szeretik és ragaszkodnak gyermekükhöz. Minden interjú esetében elmondható, hogy
fontosnak tarják, hogy gyermekük családban nevelkedjen, Kiemelten tiltakoznak
az intézetbe adás ellen, feladatuknak érzik, hogy gondoskodjanak róla.
Meg kell említenünk,
hogy néhány édesanyán azért érezhető volt, hogy nagyon megviseli őket a sérült
gyermek nevelése, fáradtnak tűnnek, és negatív véleménnyel vannak a környezet elfogadó
magatartásáról. Sokszor esnek abba a hibába, hogy kiszolgálják gyermeküket,
mert nem lennének képesek semmiben sem maguk cselekedni. Ebben pedig legyen bár
hatalmas ereje is az édesanyáknak, őszintén, bele lehet fáradni. Ezen az
édesanyák a nap 24 óráját gyermekükkel töltik, többnyire kettesben, nem ápolnak
kapcsolatot senkivel, elviszik gyermeküket a fejlesztésekre. Ezen felül nem
járnak el dolgozni, a szórakozást, a pihenést pedig úgy érzik, egyáltalán nem
tudják összeegyeztetni mindennapjaikkal.
Leginkább ezekben
az esetekben láthattuk azt, hogy ők akik, arról tettek említést, hogy a tágabb
környezet negatívan viszonyul gyermekeikhez, csak negatív tapasztalatról
számoltak be az interjú során.
Többségében nem ez volt
jellemző az édesanyákra. Voltak édesanyák, akik arról számoltak be, hogy sérült
gyermekük mellett saját karrierüket is képesek építeni, gyermekük mellett
tovább tanulni. Egy édesanya, fogyatékos gyermeke megszületése óta szerzett
több diplomát, jelenleg is tanul. Ők igyekeznek megadni maguknak a szabadidőt,
amit magukra fordíthatnak.
Többségében az
édesanyáknak sikerült visszatérnie munkájukhoz, általában jó néhány év kihagyásával,
vagy akár valamilyen önálló tevékenységet végezni a gyermeknevelés mellett. Ami
az édesanya számára hasznos, mert igénylik ezt a fajta önállóságot a hosszú
évek után, amit csak gyermekük nevelésére fordítottak, ugyanakkor a gyermek és
a család számára is pozitív hozadékai lehetnek. Az ő esetükben meghatározó volt
a segítő társas környezet, ami körülvette őket, elsősorban a családban, vagy
más, hasonló sorsú családok körében, akikkel több esetben egy civil szervezet
segítségével ismerkedtek meg és kerültek kapcsolatba.