Antus Kata
Gerillaművészet a Kulturális Fővárosban
Az utcaművészet általunk górcső alá vett két ága, a street
art és a graffiti a társadalomtudomány eleddig elhanyagolt területe
Magyarországon. Ugyanakkor olyan jelenséggel állunk szemben témánkat tekintve,
amely hazai és nemzetközi viszonylatban egyaránt a városi mindennapok
kikerülhetetlen és szerves része. Az általában falfirkának bélyegzett, erősen
ellenséges megítélést kapó alkotások tömege a közvélemény szemében a legritkább
estben kerül a figyelmet érdemlő művészeti alkotás kategóriájába. Pedig a
falakra fújt művek esztétikai és kommunikációs funkciójukon kívül valahol a
társadalom kommentárjai is, ezért vizsgálatuk társadalomtudományi szempontból
is indokolt.
Célunk az utcaművészet történeti vázlatából kiindulva a két
irányzat jellemzőinek tisztázása, valamint a jelenkor művészetében és
társadalmában elfoglalt helyének elemző bemutatása. Az információgyűjtésben az
interjú módszere segített, pécsi street art művészek beszámolói alapján vázolható
fel teljesebb kép az utcaművészet sajátosságairól a leendő Kulturális
Fővárosban.
Cikkünk nem vár az olvasótól lelkes egyetértést az
utcaművészet alább elemzett típusainak népszerűsítését vagy a környezetet
olykor elcsúfító alkotások legitimációját tekintve, viszont megkívánja az
alapvető gondolkodást erről a magának egyre erőteljesebben helyet követelő jelenségről.
Graffiti
Az utca emberének nem jut erről a szóról több az eszébe,
mint falakra írt szavak, összefirkált buszok, metrók és vonatok, feliratok, jelképek
vagy színes rajzok. A lexikonok szerint jelentése görög eredetű, sírfeliratot,
vagy falra vésett szavakat jelent.
Az egész valamikor a hetvenes évek végén kezdődött, a
szintér New York metropolisának kies sikátorai és félreeső utcái. A városlakók
egyszer csak arra lesznek figyelmesek, hogy a falakra sorra egymásután kerülnek
fel nevek és számok, melyeket újabbak és újabbak követnek egymásután, sorban.
Ekkor jelennek meg az utcán egy pár négyzetméternyi linóleumon, egy szál
bömbölő magnó mellett nyaktörő mozdulatokat bemutató fekete fiatalok, vagy
pedig csupán szájjal zenélve, véget nem érő rímekbe szedett történetekkel,
arról, ami az utcán történik velük napról-napra. Ez a mai nevén a hip-hop
kultúra, mely egészében véve együtt a break-tánc, a rap és graffiti. Ezek a
jelenségek egy tőről fakadva, egymás mellett gyerekeskedtek és fejlődtek az
azóta eltelt hosszú évek során, hol kisebb, hol nagyobb sikerrel haladva a
legalitás útján. Az egyszerű feliratok után egyszerűbb, majd pedig egyre
bonyolultabb, és színesebb betűrajzok váltják egymást. Semmi nem állhatja
útjukat, már a metró állomások és a városközi szerelvények sincsenek
biztonságban a láthatatlan, festékszórós kezek elől.
A probléma előtt sokáig értetlenül állt mind a város
lakossága, vezetősége és főleg azok, akiknek a rendet kellene fenntartani. Elsőként
Tony Silver és Henry Chalfant próbált 1983-ban választ adni a felmerülő problémákra.
Ekkor készült el a „Stylewars” című közös dokumentumfilmjük, ez volt az első
olyan objektív próbálkozás, ami mindkét oldalról, elfogultság mentesen mutatta
meg a valóságot ezzel az akkor még kezelhetetlennek tűnő jelenséggel
kapcsolatban. Az egyik oldalon felsorakoznak a fiúk, akik büszkék a
legkülönbözőbb helyeken, de főleg a metrókon és a városi vasutakon elhelyezett
rajzaikra, melyek keresztül-kasul átjárják egész New Yorkot, és ez által
(hír)nevük a város egyik végéből eljut a másikba. Az ellenkező oldalon ott áll
a metró igazgatója, aki szerint ez nem művészet, hanem vandalizmus. A metrókocsi-tisztítók,
akik drága vegyszerekben áztatva, hetekig csutakolják az összefirkált kocsikat,
szintén nincsenek elragadtatva azoktól a művektől, melyeket a srácok gondosan
lefotóznak, majd pedig mappákba gyűjtve egymásnak mutogatnak. És persze nem
utolsósorban megszólal a polgármester is, aki kedvesen mosolyogva,
szögesdrótokkal és emberevő kutyákkal fenyegeti a gyerekeket a kamerán
keresztül. Ezen a filmen keresztül kitűnően megismerhető az, amit odáig homály
fedett.
A metropolisok szürke, arctalan tömege szülte meg a graffiti
gyermekeit, akik a nagyvárosi árnyképek elől menekültek a falakra kiáltott
szavak közé. Vannak köztük olyanok is, akik bizony a huszonöt év felettiek, sőt
akad olyan is, aki már a harmincas évein is túl haladt már. A festékeket ritkán
szerzik vásárlás útján, többnyire lopni szokták, hiszen nagyon sokba kerül. A
sztereotípia, hogy a graffitit tizennégy-tizenhat év közötti fekete fiatalok
művelik csupán, pillanatok alatt összeomlik. A filmben az első tíz perc után
elhangzik, legalább annyi fehér fiatal fest, mint ahány fekete, sőt a
fehéreknek ezért könnyebb a festéket lopni, mert a boltokban inkább a feketéket
tartják szemmel. Ezek azok az évek, amikor elkezd kibontakozni a megfelelő
technika és stílus.
A nyolcvanas évek végére a festékszóró őrület megérkezik
Európába is. Ekkor inkább még a politikai töltetű feliratok kezdenek
eluralkodni, a rendszerváltás vágyának fuvallata járja át az országokat és azok
nagyvárosainak falait. A berlini fal leomlásakor megfigyelhető volt, milyen sok
felirat és rajz ékesítette a felületét, melynek darabjait sokan magukkal vitték
emlékként. Magyarországon a kilencvenes évek közepén jelentek meg az első,
formailag értékelhető „betűrajzok”. Kicsit több mint tíz év késéssel érkeztek
ide, Közép-Európa vidékeire. Ide is a hip-hop kultúrán át gyűrűztek be,
valószínűleg az USA-ból és Németországból érkező filmeken és fotókon keresztül.
Eleinte még csupán a lerobbant és elhagyatott gyártelepek
épületein, falain, és a városokba vezető vasútvonalak mentén jelennek meg az
első, óvatos próbálkozások. Kezdetben (és talán a tisztességes öregebbek között
ma is) volt egyfajta graffiti „erkölcs”, miszerint frissen festett/épült falak,
házak és műemlék jellegű épületeket tiszteletben kell tartani - ez az évek
során egyre jobban elfelejtődött, vagy teljesen figyelmen kívül hagyták az
újonnan érkezők. Egyre több és több falfelület, buszmegálló, tereptárgy
(telefonfülkék, biztosítékdobozok, stb.) és sajnos műemlék jellegű épület és
szobor esett áldozatául a festékszórók és filctollak támadásának. A kilencvenes
évek közepétől majdnem a végéig érte aranykorát az illegális alkotásvágy. Ebből
az időszakból származnak azok a rajzok melyeket az érdeklődés és egyben a
professzionalitás felé haladás vezérelt, és nem pedig a területi villongások,
egymás rajzainak átfedése; még a minőség és nem a mennyiség volt a mérvadó.
A bandák között lassan a békés egymás mellett festegetés
helyét mindinkább átvette egy olyan fajta agresszív kivagyiság, egymás ellen
fordulás, ami a „szakma” felhígulására kezdett utalni. Az ezredforduló idejére
kezdett egyre populárisabbá válni a fiatalok közt ez a tevékenység, és sajnos
nem is igazából a rajzok készítése inkább csak a firkálgatás volt az, ami egyre
nagyobb tömegeket mozgatott meg. A firkálást tag- (ejtsd: teg) elésnek hívják,
ami egy fajta szignó, álnév elhelyezése festékszóróval, filctollal, vagy pedig scribe,
karckövekkel, bármilyen felületekre. Egyre több, úgynevezett „toy” jelent meg
az utcákon nagy hullámban befedve az „öregek” rajzait, és sokszor egyáltalán
nem is figyelembe véve, hova is helyezik el „műveiket”. A „toy” kifejezés
azokat illeti meg, akik nem feltétlenül korban, inkább tehetségben számítanak
fiatalnak, a vágy dolgozik bennük, hogy ők is képviseltetni akarják magukat az
utcán, de sajnos a megfelelő technikák elsajátítása, tehát gyakorlás nélkül.
Amikor az ilyen alkotók munkásságai kezdték el kitölteni a jól használható és
eleddig biztonságos helyeket, a profiknak nehezen elérhető, sőt, néhol
életveszélyes területekre kellett cserélniük alkotói munkásságuk színtereit. A
közhangulat felforrósodott s egyre jobban a graffitisek ellen fordult. Nem
voltak ritkák a rendőri túlkapások sem, nemegyszer összefirkált és összetört
kézzel voltak kénytelenek a fiatalok egy-egy rosszul sikerült éjszaka után
hazatérni otthonaikba. 2002-ben életét vesztette egy pesti fiatal metró-festés
közben. Rajtakapták őt s társait „munka” közben, gyorsan menekülniük kellett.
Az egyik helyen rosszul lépett, és több méteres mélységbe zuhant. Mindkét lába
eltörött, kórházba szállítása után pár nappal elhunyt. Ez az esemény nem
keltett akkora visszhangot az emberek között, viszont a graffiti társadalom
nagy részét megrengette. Az országban megjelentek különböző megemlékező rajzok,
amolyan óriási sírfeliratok, mert éppen egy olyan csapat tagja volt, amelynek
tagjai megyeszékhelyeken, és nagyobb településeken laktak.
A különböző városok önkormányzatai elhagyatott gyártelepek,
külvárosi épületegyüttesek összefüggő falait nevezték ki „legál”- falakká,
ahova büntetés nélkül kimehettek rajzolni az alkotók, hátha ettől kevesebb lesz
a belső területeken elkövetett rongálás. A MÁV is megpróbálkozott avval, hogy
egy-két forgalmon kívül helyezett kocsit hasonló célból felajánlott, ha a mozgó
kocsikat békénhagyják. Ezek a legalizálási próbálkozások sajnos kevés sikert
értek el, sőt többnyire kudarcba fulladtak. Csoportok mindig akadtak, kik
hajlandóak lettek volna egyezkedni, de mindig akadt egy-két másik, akik viszont
nem voltak befoghatóak, sőt ha tehették, még több és még nagyobb értékű
rongálásokat követtek el. Európa más országaiban sem volt ez már másképp,
megindult egyfajta olyan agresszió hullám, mely kezdett megállíthatatlannak
tűnni. A rendfenntartó szerveknek rá kellett döbbenni, hogy a graffitis nem az
a fajta különleges, elvadult állatfajta, melyből ha néhánynak begyűjtik a
trófeáját, vagy neadj isten megszelídítenek egypárat, akkor a többi is igába
hajtja a fejét. A graffiti egy olyas fajta organizmus, mely egy tőről fakad,
viszont megannyi ága, lába és keze van melyek között van olyan, akik fogják
egymásét, és képesek egy irányba haladni, viszont akadnak olyanok, akik nem
hajlandóak összefogni senkivel, sőt ha tehetik szemben állnak mindenkivel. A
rendőrség és MÁV elkezdett hasonló mappákat nyitni az alkotóknak, melyekkel
maguk is rendelkeznek, de nem azért, hogy dicsekedhessenek vele, hanem minden
egyes név és rajz mellé egy- egy kemény magyar forint összeg került -
rajzonként számlát nyitottak nekik. Ezért a lebukás már egyre komolyabb
következményekkel kezdett járni.
Mindeközben az évek során professzionális eszközszolgáltató
iparágak kezdetek el kifejlődni, a háttérből táplálva ezt a kultúrát. Festékek,
melyek kimondottan a falakra készített rajzokra vannak specializálva - az
alapvető színektől kezdve a legfinomabb árnyalatokig megtalálható minden. A
festék szórófejek is az egy-két millimétertől a tíz-tizenöt centiméter szórószélességűig
terjednek, sorra nyitottak azok a boltok, amik cseppet sem burkolták
árukészletük végső felhasználásának célját. Lassan megfelelő összegekért minden
elérhetővé vált, ami a tökéletes művek létrehozásához kellett.
Azok, akik annakidején ott álltak a falak és vonatok előtt
most is ott vannak, csak már nem olyan gyakran, mint annak előtte. Manapság a
festők a városokból kihúzódtak a még viszonylag biztonságos vasútvonalak mellé,
és a fémszörnyetegek testein keresztül üzennek, hogy még ott állnak a sorban.
Az év különböző szakaszaiban, és Európa különböző országaiban és városaiban
megrendezett versenyeken viszont évről évre egyre komolyabb alkotások jelennek
meg az előre megadott hordozófelületeken. Ilyenkor lehet igazán érzékelni, hogy
ez már több mint színes festékekkel, falakra felhordott érdekes formák. Olyan
alkotások születnek évről évre melyek mögött néha elbújhatna egy-két kortárs
képzőművész. Az egyszerű festékszóró kannák egy-két ember kezéből olyan
dolgokat hoznak ki, melyek már korántsem nevezhetőek firkának. Jelenkorunk
egyik legszebb és legtiszteletreméltóbb próbálkozása a hivatalos oldalról az
volt, amikor 2005 decemberében a Szent Imre kórház néhány magyar graffiti
portálon felhívást intézett az alkotóközösségek felé, miszerint, rendelkezik
néhány üres és kihasználatlan falfelülettel, melyeken szívesen látna ízléses,
„a kórház profiljába illeszkedő” alkotásokat, viszont sajnos pénzügyileg nem
tudják támogatni a vállalkozást, de várják a lelkes alkotók jelentkezését. Két
ember akadt, akik igazán ízléses terveket adtak be. A művek egy-két napi munka
után elkészültek, és egyaránt elnyerték a kórház dolgozóinak és vezetőinek
tetszését.
Ahhoz, hogy megértsük ezt a néhol veszélyes utakat járó, néhol
pedig gyönyörű eredményeket hozó fejlődési folyamatot, a megértéséhez, amiért
elindult, és ahová eljutott, vissza kell tekintenünk az elejére. Üzenete: én
vagyok, én itt vagyok. A fiatalok a lakótelepek között bandákba verődtek, de
mindeközben ritkább volt a mi, mint az én. A táncolás, a rímekbe szedett
beszéd, és a falakon a szavak és feliratok mindig olyanok voltak, melyek
önmagukról, önös képességeik bizonyításáról szóltak. És az évek során
megküzdött harcok után adódtak olyanok, akik igazán többre voltak érdemesek, és
eljutottak a nyilvános elismertség ama fokára, hogy mára már meg is tudnak élni
a tehetségükből.
Míg annakidején el kellett utazni egy másik városba, ha
egy-egy banda meg akarta ismerni a többiek munkáit, most ott az Internetes
portálok tömkelege, melyek akár az előző órában készült rajzokat is
tartalmazzák, attól függően mennyire gyors és gondos kezek fotózzák és helyezik
fel őket az adott oldalakra. Már megszűnt az igazi varázsa az egymásnak
mutogatott black bookoknak (vázlatfüzetek) és gyűjteményes mappáknak. Egyre
több szórakozóhely, kocsma, vagy akár autófényező bolt alkalmazza őket külső
avagy belső dekorációra.
A jelenkorban már csak az igazán elvetemültek alkotnak a
városok utcáin. A falakon és egyéb álló vagy mozgó városi tereptárgyakon a
graffiti helyét lassan kezdik átvenni a street artosok stenciljei és a matricái.
A város kiszínezésének munkáját folytatják az egyszerűbben kivitelezhető, hol
apróbb, hol pedig nagyobb formák, figurákkal. A gondosan kidolgozott,
vázlatfüzetekben, sokszor kimondottan az adott helyszínekhez készített rajzok,
csoportosan előkészített akciók helyét elfoglalják az egyszerűbben és szólóban
elhelyezhető munkák. Az üzenetük már más (amikor van), mint a graffitié volt:
ezek a gyerekek a szürke házfalak és az egymástól elfordult emberek
rengetegéből próbáltak kitörni színes felirataikkal, hangzatos neveikkel. Persze
ez koránt sem azt jelenti, hogy a graffiti meghalt, csupán a kor erővonalainak
megfelelően átalakult, idomult hozzá. Az utóbbi időben nem ritkák a kortárs
galériákban nyitott graffiti és street art kiállítások. Az értékszemléletek elkezdtek
elindulni egymás felé. Ez a kultúra részesévé vált mindennapjainknak, talán a
vizuális szennyeződés kategóriájából is lassan kilép, és kezd egy olyan
elfogadható formát magára ölteni, ami a többség számára is elfogadható.
Stencilek és
matricák - a street art terjedésének jelei Pécsett
Az átlagos járókelő számára talán valamikor „József
Attilával” kezdődött, aki költőnk portréjának megjelenését Pécs város közterein
még betudhatta az emlékévnek, de a többi, látszólag apropót nélkülöző falra
fújt kép és ábra megjelenése már felkelthette benne a gyanút, hogy nem a
Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma áll az esetek hátterében. Pécsett négy
év óta vannak jelen és szaporodnak egyre az utcaművészet sajátos, többnyire
értetlenséget okozó, graffitihez nem hasonlatos, új típusú alkotásai, amelyek a
street art fogalomkörébe tartoznak. Mindenképpen meg kell említeni a graffiti
mint rokon, azonban önálló műfaj jellemzőit a street art tárgyalása során,
hiszen a közvélemény tudatában az utcai rajzok általában a grafiti műfajával
azonosulnak. A street art valóban rokonságban áll a grafitivel, hiszen
mindkettő olyan irányzat, amelynek célja és funkciója, hogy valami maradandót
létrehozzon, s ezáltal szebbé és jobbá tegye önmaga vagy mások környezetét.
Olyan közlésformát takar, melyben bárki részt vehet. Emberi szükségleteket,
véleményeket, üzeneteket jelenít meg a falakon. A két műfaj azonban nem
téveszthető össze egymással. Alapvető különbség van az ábrázolásmódban, a
rajzokban megbúvó üzenetekben és a rajongói tábort illetően a két irányzat
között.
A street art a
gyakorlatban többnyire nagyobb felületek, házfalak, tűzfalak, gyárépületek,
közterületek legális vagy illegális módon való befestését jelenti, nem
feltétlenül grafiti módszerrel, vagy stílusban. A street arthoz sorolható
„művészeti ágak” a matricázás, a stenciltechnikával való alkotás, festékkel
fújt és filccel rajzolt képek készítése. Maga a fogalom a 80-as években jelent
meg a nem a domináns hip-hop kultúrához tartozó, egyéb stílusú, utcai
környezetben elkövetett művészet megjelölésére. A két műfaj megkülönböztetése
akkor következett be, amikor a graffiti egy ága új technikákkal és festési
módokkal kezdett utat törni magának, és a szerteágazó stílusjegyei ellenére a
hagyományos graffititől való eltérésében intézményesült.