Bevezetés
Hazánkban a
rendszerváltozás óta eltelt 20 év alatt a civil szektor jelentős számbeli
gyarapodáson és fejlődésen ment keresztül. A szférában lezajlott változások
eredményeként a civil szervezetek jelentős társadalmi, gazdasági tényezővé
váltak. Az uralkodóvá váló minőségi fejlődés eredményeként a területfejlesztés
meghatározó szereplőiként jelentek meg a az ezredfordulón. A rendszerváltozás
óta a területfejlesztés terén a lakópolgároknak lehetőségük van arra, hogy
közösségek formájában meghatározó szereplőivé váljanak a településeiket és
térségeiket érintő feladatok alakításában. A civil szervezetek az állami, a
piaci szektor és a társadalom tagjai között összekötő és artikuláló szerepet
töltenek be, emellett a civil szervezetek olyan helyismereti és kapcsolati
tőkével rendelkeznek, amely pótolhatatlanná teszi őket a helyi ügyek
szervezésében, fejlesztésekben. Az élhető környezet kialakításában a cél a
társadalmi szereplők közötti együttműködés, melyet, az Európai Unió is támogat.
A decentralizáció és a szubszidiaritás elvek a civil szervezetek bevonását
segítik a területi problémák megoldásába.
Jelen
publikáció a területfejlesztés különböző szintjein működő intézményrendszert
vizsgálja a civil szervezetek szemszögéből, a Dél-dunántúli régióban. Elemzi a
törvényi kereteket, a civil kezdeményezések szerepeit, érdekérvényesítési
lehetőségeit, civil fórumok működését. A kutatás bemutatja civil szervezetek
szerepvállalását a különböző területi szinteken működő fejlesztési tanácsok
munkáiban.
A Dél-dunántúli régió nonprofit szektora
Magyarországon 2006-ban a Központi
Statisztikai Hivatal nyilvántartása alapján 22 464 alapítvány és 35 778
társas nonprofıt szervezet működött, összesen 58 242. A nonprofit szektor
Magyarországon viszonylag rövid idő alatt gyors mennyiségi növekedésen ment
keresztül. A szervezetek száma a bíróságok nyilvántartása alapján eléri a
hetvenezret. Ez a magas érték az adatszolgáltatás hiányosságából ered, mivel
nincs tudomásuk az időközben megszűntekről.
A
Dél-dunántúli régió területén a Központi Statisztikai Hivatal adatközlése
alapján 2006-ben 6154 nonprofit szervezet tevékenykedett, amely az ország
szervezeteinek több mint egytizedét teszi ki. A régióban a nonprofit
szervezetek közel 40 %-a Baranyában (2402 db.), 36 %-a Somogy (2239 db.) és
24,5 %- Tolna megyében(1513db.) található. Rechnitzer János a Dél-Dunántúlt aktivizálódó
térségnek nevezi, ahol a nonprofit szervezetek növekedési üteme a kilencvenes
évek elejétől az évtized közepéig az országos átlagnál jobban emelkedett.
Ezekben a térségekben a gazdasági bázis gyenge, alacsony gazdasági potenciál,
de erősek a közösségi hagyományok.(Rechnitzer
J. 1998:545).
1.
diagram: A nonprofit szervezetek számának alakulása Dél-dunántúli régió
területén, 1993-2005
A kép nem jeleníthető meg a tanulmány online verziójában.
A teljes tanulmány letöltéséhez a link a tanulmány végén található.
A
régióban az öntevékeny szektor gyarapodása hasonló képet mutat az országoshoz,
de nem teljes mértékben. A vizsgált területi egységre is elmondható, hogy a
kezdeti mennyiségi növekedésen túl, ma már inkább a minőségi fejlődés a
mérvadó. A szervezetek száma a 90’-es évek eleje óta folyamatosan nőtt egészen
1997-ig. Ekkora a szektor másfélszeresére gyarapodott.
1997 után csökkenés, majd stagnálás következik 2000-ig, amelyet egy
kiegyensúlyozott, biztos gyarapodás, fejlődés követ. Az ezredfordulót követően
2003-ra több mint 500, majd évente 200, 300 szervezettel gyarapodott a régió
harmadik szektora. Az adatok megerősítik azt a
tényt is, hogy a szektor jelentős mértékű számbeli növekedése, a kisebb
ingadozásoktól eltekintve lezárult, megindult a szervezetek minőségi fejlődése,
társadalmi súlyának növekedése.
A
megyék közül 1993 és 1999 között Baranyában és Somogyban 25%-al nőtt a
szervezetek száma. Tolna megyében több mint 80%-os volt az emelkedés. A kiugró
növekedés abból ered javarészt, hogy 1993-ban Tolna megyében a működő
szervezetek száma csak 17%-a volt a régió szerveződéseinek, tehát a növekedési
ütem ide később érkezett meg.
A régió nonprofit szervezeteinek megoszlását nézve jelentős változás nem
történt, a Dél-Dunántúl szervezetei a rendszerváltás óta néhány százalékos
eltéréssel 10%-át teszik ki a hazai nonprofit szervezeteknek. Megyei
lebontásban a baranyai szervezetek megoszlása a szektoron belül csökken,
Somogyé stagnál, Tolnáé viszont nő.(KSH 2000,343-344)
A
régió kistérségeiben tevékenykedő nonprofit szervezetek száma a régióközpontot
is magábafoglaló Pécsi kistérség területén a legmagasabb, de kitűnnek a
megyeközpontok Szekszárd és Kaposvár is, ahol a szervezetek sűrűsége meghaladja
az országos átlagot. A régióra elmondható, hogy a gazdasági fejlettség és a
szervezetszám alakulása között szoros kapcsolat mutatkozik meg, erre hívja fel
a figyelmet országos kutatásában Rechnitzer János (1998) is. A településhálózatban elfoglalt hely és a
földrajzi fekvés meghatározó szerepet tölt be a szervezetek elterjedésében.
Elmondható az is, hogy a gazdasági innovációk térbeli terjedését jól követték a
nonprofit szervezetek. Szoros kapcsolat figyelhető meg a térségek gazdasági
potenciálja között és nonprofit szervezetek számának alakulása között.
Magyarországon
a szektor szervezeteinek döntő többségét a klasszikus nonprofit szervezetek,
alapítványok (36 %) és egyesületek (51 %) teszik ki. A közalapítványok,
közhasznú társaságok aránya 6 %, a szakmai, munkavállalói érdekképviseleteké is
6 %-os értéket mutatott 2005-ben. A köztestületek, nonprofit intézmények és
egyesülések részesedése 1% alatti.
A Dél-Dunántúlon hasonló arányokat állapíthatunk meg a szervezeti jelleget
figyelembe véve. Elmondható, hogy magas az alulról szerveződő civil
kezdeményezések aránya, amely a civil társadalom erős társadalmi tőkéjére,
közösségszerveződő képességére enged következtetni. Az érdekképviseletek aránya
folyamatosan csökkent, kiváltképp Baranyában. Az egyéb nonprofit szervezetek
aránya a régióban 1%-al meghaladja az országos átlagot, amely leginkább az
aprófalvas településhálózattal magyarázható, hiszen a sok kis településesen
előszeretettel hoznak létre az önkormányzatok forrásszerzési és megtakarítási
céllal közalapítványokat. Baranyában a civil jelleg a legmeghatározóbb, az
érdekképviseletek száma alacsony, viszont az egyéb nonprofit szervezetek aránya
magas, az előbb említett okok miatt. Somogy megyében viszonylag magas az
érdekképviseletek száma.
A
nonprofit szervezetek elterjedéséről pontos képet akkor kapunk, ha figyelembe
vesszük a területen élő lakosság számát. A szervezetek száma a lakosságszámhoz
viszonyítva, kiemeli a régiót a többi területi egység közül. A Dél-dunántúli
régióban 1000 lakosra 6,4 szervezet jut, amely meghaladja az országos (5,8)
átlagot. Megyei bontásban mindig kiemelkedett és kiemelkedik Somogy, hiszen
messze felülmúlja, mind az országos és regionális mutatókat, feltűnő az
önszerveződések magas száma. 1996 és 2006 között mindhárom megyében (a régióban
0,9 %-al) nőtt az ezer lakosra jutó szervezetek száma legnagyobb mértékben
Tolna megyében. (1,8 %-al). Tolna megyében a vizsgált mutató olyan mértékű
növekedésen ment keresztül, hogy a 2006-os évben meghaladta a Baranya megyei
adatot. (KSH 2006,38)
1.
táblázat: A nonprofit szervezetek sűrűségi mutatói, 2005
Megye,
régió
|
A
nonprofit szervezetek
megoszlása,
%
|
Lakónépesség
megoszlása,
%
|
Ezer
lakosra jutó szervezetek száma
|
Baranya
|
38,6
|
41,0
|
6,0
|
Somogy
|
37,0
|
34,0
|
6,8
|
Tolna
|
24,4
|
25,0
|
6,3
|
Dél-Dunántúl
|
100,0
|
100,0
|
6,4
|
Forrás:
KSH Nonprofit szervezetek Magyarországon 2006: 42, Budapest 2008
A
Dél-Dunántúlra is mint Magyarország egész területére elmondható, hogy a
települések egynegyedében nem működik, és körülbelül egynegyedükben csak egy
szervezet tevékenykedik. Ez az egy szervezet általában az önkormányzat által
alapított közalapítvány, vagy alulról szerveződő közösségi szerveződés,
leginkább egyesület. Gyakori jelenség az aprófalvas településhálózattal bíró
területeken, hogy a nincs bejelentett nonprofit szervezet, amely nem azt
jelenti, hogy nincs közösségi élet településen, csupán az emberek informális
szervezetek keretében tevékenykednek, sokszor nem érzik fontosságát a szervezet
bejelentésének.
2. táblázat: A nonprofit szervezetek száma településtípusonként, 1999
Megye, régió
|
Megyeszékhely
|
Többi város
|
Község
|
Összesen
|
Baranya
|
991
|
342
|
566
|
1899
|
Somogy
|
613
|
597
|
800
|
2010
|
Tolna
|
308
|
454
|
429
|
1191
|
Dél-Dunántúl
|
1912
|
1393
|
1795
|
5100
|
Forrás: Nonprofit szervezetek Magyarországon 1999, Nonprofit
szervezetek a Dél-Dunántúlon 1999-ben
A
településtípusonkénti felmérés jelentős különbségeket mutat a régión belül.
Baranyában a legerőteljesebb a koncentráció, a szervezetek több mint fele
tevékenykedik a megyeszékhelyen, a többi városban 18 %-uk, a falvakban 30 %-uk.
Somogyban sokkal magasabb a falvakban működő nonprofit szervezetek száma és
aránya (40 %) Tolna megyében a megyeszékhely nem játszik meghatározó szerepet,
hiszen itt kis és középvárosok, valamint a falvak szervezeteinek száma és
aránya magas.
A
nonprofit szervezetek tevékenységi csoportjait nézve a régiós és a megyei
megoszlás hasonlóan alakult, alakul, mint az országos arányok. A szektor
szervezeteinek 53%-a, négy meghatározó tevékenységi területhez kötődik:
szabadidő és hobbi, sport, kultúra, oktatás. Találunk néhány nehezen
magyarázható sajátosságot. Joggal feltételezhetnénk, hogy a régió kulturális,
oktatási múltjára, jelenére nézve magas arányban rendelkezik oktatási és főleg
kutatási célú szervezetekkel, ugyanakkor ez nem teljesül. A falvak elöregedő
népessége, a rossz egészségügyi helyzetet alapul véve magas lehet az igény a
szociális és egészségügyi civil szervezetekre, de ennek jeleit sem találjuk. A
nemzetközi kapcsolatok terén is hiányosságokat láthatunk. Viszont kitűnik a
településfejlesztéssel foglalkozó szervezetek magas száma, amely a települések
számával, az önkormányzatok alapítási kedvével, de az emberek településeik
fejlődésével szembe fellépő igényeinek növekedésével is magyarázható. A településfejlesztéssel
kapcsolatos szervezetek magas száma a térségben, arra mutat rá, hogy a helyi
lakosság jól érzékeli a terület- és településfejlesztés területén található
lehetőségeket, hiányosságokat és alulról jövő kezdeményezések formájában
igyekszik a települést jól élhető környezetté alakítani (László M.- Pirisi G. 2005). Az
országosnál nagyobb arányban vannak jelen a jogvédő és a közbiztonság terén
működő szervezetek, melyek a lakónépesség közösségi kezdeményezését erősítik és
bizonyítják.
A teljes tanulmány letölthető innen:
Jegyzetek
[i] Véleményem szerint ez is azt mutatja, hogy
mennyire nehéz pontosan megadni a létszámukat.
[ii] Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében 25 612
fő vallotta magát romának 2001-ben.
[iii] E mögött valószínűleg az önazonosság
megvallásától való félelem állhat.
[iv] Azért az interjús módszert választottuk, mert
úgy gondoltuk, hogy ezáltal mélyebb ismeretekhez juthatunk akár a kérdezettel,
akár a környezetével kapcsolatban.
[v] Fontos megemlíteni, hogy interjúalanyaink etnikai hovatartozásával
kapcsolatban nekünk kellett döntést hoznunk, így olyan valakiket kérdeztünk
meg, akiket mi romáknak gondoltunk, de az interjú alatt rákérdeztünk arra is,
hogy alanyaink milyen nemzetiségűnek vallják magukat.
[vi] Ezt támasztja alá az is, hogy a vizsgált családokban, átlagosan két
gyermeket nevelnek.