Szombat, 2024-04-27, 0:22 AM
Üdvözöllek Vendég


Nyitólap | Profilom | Kilépek | RSS

Cikkek katalógusa

Nyitólap » Cikkek » PTE - Pécs - Baranya - Dél-Dunántúl

Gáspár Gabriella - A hallgatói kreativitás szerepe a felsőoktatásban

Gáspár Gabriella:                                      

A hallgatói kreativitás szerepe a felsőoktatásban

 

Az oktatás és a kreativitás összekapcsolásának aktualitását többek között „A kreativitás és innováció éve 2009” adja, továbbá a bolognai folyamat során létrehozott BA szakok működésének monitorozása. A tehetséggondozás a felsőoktatásban, szintén megfogalmazott kormányzati kívánalom, amelynek jelentősége az előírásoktól függetlenül is adott kötelesség, az oktatás egyik szerepe ez. Mi lenne erre alkalmasabb terep a társadalomban, mint az oktatás? Különösen igaz ez a felsőoktatásra. Font Márta rektor-helyettes asszony bevezetőjében a tehetséggondozás jelenlegi egyetemi formáiról és ezek jelentőségéről beszélt.

 A felsőoktatásba a tudományos tehetség kibontakoztatásának van kitüntetett szerepe, de nem szabad elfelejteni, hogy a különböző képességek egymással kapcsolatban állnak, azaz a tehetség más képesség fajtákkal együtt is megjelenhet. Ezek egymást támogathatják az egyén alkotókészségének kibontakozásában, de időben, az egyén életszakaszainak különbözőpontjain is megjelenhetnek. A kutatók általában négy képesség-csoportot különítenek el; intellektuális, művészi, pszicho-motoros (kézügyesség, sport, tánc) és szociális képességet, amikor valaki jól kiismeri magát a társas viszonyok rendszerében, hatékonyan tud cselekedni, kommunikálni stb. A kutatók nagy része megegyezik abban is, hogy a tehetségnek három összetevője van; a már említett átlag feletti képességek, a kreativitás és a feladatelkötelezettség, vagy motiváló tényezők. Ez a Renzulli-modell, kisebb kiegészítésekkel ( főként a környezeti tényezők vonatkozásában) általánosan elfogadottnak mondható.( Herskovits-Gefferth 1996.) A modell második elemét, a kreativitást szeretném előadásom középpontjába állítani, aminek a fejlesztése olyan képességeket is előhívhat, amelyek megléte eddig nem volt nyilvánvaló.

 A fejlődéspszichológia szerint, tehetség nemcsak az, amivel születünk, hanem egész életünk során fejlődik, újabb és újabb ágakat hoz, ahogy készségeink alakulnak, gyarapodnak. Ez a fejlődés nem független a környezettől és a kulturális elvárásoktól. Csíkszentmihályi és Robinson szerint, a tehetség négyféle idővonal mentén alakul. Az első az a vonalat, az egyén élete során változó feladatai jelölik ki, a másodikat a kognitív fejlődés, a harmadik az egyes adottságok konkrét területein történő előrehaladás (a készség kifejlődése), a negyedik a társadalmi szerkezetben történő elhelyezkedés adta lehetőségek függvényében alakul. ( Sternberg-Davidson 1999. 38.) A tehetséges egyének egy vagy több tárgykörben is kiváló teljesítményt nyújthatnak, mert a tehetségek összekapcsolódnak. Pl. Az intellektuális képességekhez, ha szociális tehetség is társul, viszonylag jó karrier lehetőségek várnak az egyénre, de a szociális képesség kialakulhat az élettörténet során adódó, nehéz döntéseket igénylő feladatok során is. Az intellektuális képességek művészi képességekkel történő társulására pl. a matematikusok és a zene viszonya, szinte már közhelyszerű példa. Saját tapasztalatom szerint, a jó intellektuális képességű hallgatók gyakran valamilyen művészeti ágban is otthonosan mozognak. A tehetség azonosítása ugyanakkor nem könnyű feladat. Ha, a tehetség nem kirobbanó, és nincsenek egészen nyilvánvaló jelei, általában a kreativitás, illetve az ehhez kapcsolódó személyiség jegyek felismerése segítheti az eligazodást. Amikor a kreativitást emlegetjük nem feltétlenül ugyanazt értjük alatta.

A kreativitás legegyszerűbben alkotóképességét, jelent, de még sem ilyen egyszerű a definiálása, mert a fogalom terjedelme ennél szélesebb. Meghatározható a létrejött produktummal, s valóban joggal mondhatjuk kreatívnak azt, aki önálló, eredeti tárgyakat, dolgokat hoz létre. Meghatározhatjuk a kreativitást magával a kreativitás folyamatával, e folyamat mozzanataival. E folyamat végterméke nem lesz mindig egy, vagy több olyan konkrét tárgy, amely esztétikai, logikai, funkcionális vagy bármely más szempont alapján pontosan, egzakt módon elbírálható, leírható. Esetleg, alig lesz nyomon követhető, azaz csak hosszú távon hat majd, vagy mások cselekedeteiben fog realizálódni. A jó tanárok kreativitása is gyakorta ilyen. A kreativitás körébe tartozik az is, amikor valaki a mások által szervezett, vezetett kreatív folyamatokba kapcsolódik be, de ott felhasználva saját képességét, eredeti, ötletes, rugalmas módon tud abban részt venni.

 

Az egyetemi hallgatóktól a felsőoktatás elsősorban intellektuális képességeik gyakorlását várja el. A kiemelkedő képességű hallgatók számára a különböző szakkollégiumok és a tudományos diákköri munka, valamint külföldi ösztöndíj lehetőségek biztosítják intellektuális képességeik továbbfejlesztését. Gyakran a tanszékek konferenciákon és saját folyóiratukban (ilyen a Szociológia Tanszék is) biztosítanak hallgatóik számára megnyilatkozási, publikációs lehetőséget. A tanszéki kutatásokba történő bekapcsolódás szintén az intellektuális tehetség megmutatkozásának egy formája, különösen így volt ez az osztatlan képzésben. A bolognai programhoz történt csatlakozás következtében átformált képzési programok BA szakos diákjai esetében prioritása a gyakorlati képzésnek és nem az elméleti-kutatói elmélyülésnek van. A hallgatók épphogy megszerzik azokat az ismereteket, amelyek a szakmai minimumhoz szükségesek, majd ezt a féléves terepgyakorlat során megpróbálják alkalmazni. A BA képzések nem teszik képessé a hallgatókat kutató munkára, erre csak a mester szakokon nyílik lehetőség. A mesterszakos képzésben résztvevő hallgatók egy része azonban, olyan BA szakról érkezik, ahol a megszerzett ismeretek csak bizonyos hányada illeszkedik az éppen hallgatott aktuális mesterszakhoz. A mesterszakos hallgatóknak csak az a része lesz képes a tanszéki kutatásokban érdemben részt venni, akik a szak előzmény BA képzésében vett részt, így tudása, szakmai ismeretei elegendők hozzá.

A másik probléma; a tanszéki kutatások szűkülésének kérdése. A növekvő oktatási terhek mellett, a kutatási források a bölcsész- és társadalomtudományi szakok esetében szűkülnek. A hazai kutatási források nagy része Uniós forrás, amelyek kemény feltétel rendszere a bölcsész- és társadalomtudományok esetében csak közvetett módon teszi lehetővé a részvételt. Mit értek ez alatt?

A kutatás-fejlesztés gazdasági és politikai prioritás az Európai Unióban. Az EKT (Európai Kutatási Térség) létrehozása a kohéziós politikát szolgálja, s ennek kiemelt része a kutatások támogatása. 2007-2013-ig terjedő időszakra a strukturális alapok mintegy 25%-a az innovációra és a kutatásokra fordítódik, összegszerűen 86 milliárd euro. Magyarország számára rendkívül fontos, hogy Budapesten hozzák létre Európai Innovációs és Technológiai Intézetet, melynek célja a kutatás, oktatás és az innováció összekapcsolása. A kutatóintézetek, a vállalatok és a felsőoktatás képviselői, egyaránt részt vesznek a munkában, melynek célja a három szektor összekapcsolása.(A PTE által tervezett Science Building is ebbe a folyamatba tartozik, melynek legfontosabb feladata a tudomány és az innováció összekapcsolása, 6,5 milliárd euro Uniós támogatásból és egy milliárd  euro saját erőből épül. ) A megindult folyamat keretében ajánlást és gyakorlati útmutatót fogadtak el az egyetemek és más állami kutatóhelyeknek a szellemi tulajdon tudásátadás során történő kezeléséről, továbbá az állami kutatási programok közös tervezéséről. (Forrás: Európa Szerver euroinfo.hu)

Az egyetemekre elsősorban az oktatás és a kutatás mind szorosabb összekapcsolása vár, mint feladat, azzal a kiegészítéssel, hogy a jogszabályi keretek megengedte határok között, lehetőleg legyenek tekintettel a gazdasági szféra szakember igényeire. Ebben a folyamatban azok az egyetemek, s ezeken belül karok indulnak nagyobb sikerrel, ahol az innováció a kutatással hatékonyabban összekapcsolható, ezek a természettudományi, műszaki, orvostudományi és gazdasági képzések. A bölcsész- és társadalomtudományi karok hátránnyal indulnak ebben a versenyben, az oktatott diszciplínák tudáskészletének természete miatt. Ugyanakkor, a humántudományok által művelt területek, beleértve a különböző művészeti karok által nyújtott tudást is, rendkívül fontosak a fenti szempontoknak megfelelően is, ha kreativitásra és innovációra képezik a hallgatókat.

A művészeti képzések kapcsolata a kreativitással és az innovációval evidens, s ennek megfelelően az Európai Parlament állásfoglalásában ezeket ki is emeli. Az Európa Parlament kulturális iparról szóló állásfoglalása (2008. április 10. 2007/2153 INI ) lefekteti azokat az alapelveket, amelyekben az unió gondolkodik. Az állásfoglalás 2. oldalán a C pontban megfogalmazott kulturális ipar definícószerűen magába foglalja a hagyományos művészeti ágakat (zene, film stb.), és a nem hagyományos kreatív iparágakat, mint a média, a divat, a turizmus, informatika. A 3. oldal M pontja hangsúlyozza, hogy „a kulturális ágazat produktív és kreatív kapacitásainak megerősítéséhez a kultúrát szorosan össze kell kapcsolni az oktatással és a képzéssel.”

A fentiekből látható, hogy a kutatás-oktatás-innovációs tengely mentén a bölcsész- és társadalomtudományok a legkevésbé támogatottak, mivel ezekben a diszciplínákban kicsi az esélye a kulturális iparhoz sorolt szellemi termékek előállításának, azaz. „gazdasági jellegű többletértéket” ezek a tudományok nem adnak hozzá az előállított termékhez. Ezeknek a tudományoknak a hátránya elsősorban a kutatási támogatásokban látszik majd meg. A társadalom- és bölcsésztudományok ezért külön hangsúlyt kell, hogy fektessenek a hallgatóik képzése során a kreatív képességek fejlesztésére, mind a BA, mind a Master szakokon. Erre nem csak azért van szükség, hogy hallgatóik létszámát emeljék, hanem azért is, hogy ezek a képzések jól összeilleszthetők legyenek, akár alapként, akár mesterszakként más, innovatívként elfogadott képzésekkel. Az innovációs fejlesztésekbe történő más bekapcsolódási lehetőséget nem látok, hacsak nem magának a folyamatnak az elemzését, monitorozását, amely szintén nem idegen a Tanszékünkön oktatott diszciplínák természetétől.

 

A társadalomtudományi szakok – és itt már beszéljünk inkább a saját szakjainkról -, a mesterképzésben sem lezártak, sőt kifejezetten nyitottak más BA szakon végzettek felé. Elsősorban a társadalomtudományi, de bölcsészettudományi, sőt pl. az idegenforgalmi BA-t végzettek felé is. Ez a nyitottság helyes, de még fokozható, s talán éppen a művészeti alapképzést végzettek felé. A társadalom- és bölcsészettudományi szakok humántudományokban jártas, a hagyományos európai műveltség, kultúra elméleti ismereteiben képzett hallgatókat bocsátanak ki, akik rendelkeznek azzal a képességgel és műveltségi iránytűvel, amivel el tudnak igazodni a kulturális élet szinte minden ágában. Érdeklődésük, nyitottságuk, kíváncsiságuk a világ eddig meg nem ismert dolgai iránt fokozódhat a képzés során. Elvileg semmi akadálya nincs annak, hogy kiművelt, alkotóemberként kerüljenek ki a felsőoktatásból. A szociológia és a társadalomtudományi BA szakok szerteágazó ismeretanyaga elősegíti, a megfelelő motiváltság esetén, hogy a hallgató innovatív szakemberré váljon, bárhol is helyezkedik el. Bár a BA képzés egyetlen diszciplínában sem teszi lehetővé a szakma teljes elsajátítását- ez, a hátránya-, de az átadott ismeretanyag természete olyan, hogy elég széles mozgás lehetőséget biztosít a végzett hallgatóknak. Ez a szociológiát és a tanrendet dicséri, nem magát a bolognai rendszert. A bolognai rendszernek, ha van előnye, az nem más, mint az, hogy lehetővé teszi a más szakmák felé történő továbblépést, illetve több képzés abszolválását különféle szinteken. A hallgató választási lehetősége nagyobb, s ez mindenképpen előny.

           

A kreativitás támogatása tehát megtörténik, mind a magyar kormányzat, mind az uniós politika részéről, de a források pályázatokhoz kötöttek, azokon keresztül szabályozzák a kutatási irányokat. A fentiekben láthattuk, hogy az Unió és a kutatásfejlesztés hazai politikája a kreativitást elsősorban az új szellemi termék értelemben használja, ráadásul ezek a termékeknek gazdasági értelemben is innovatívnak kell minősülnie. Kérdés, hogy a jogszabályi keretek között milyen lehetőségei vannak az egyetemeknek, ezen belül is a társadalomtudományi szakoknak arra, hogy magukat „kreatívként” aposztrofálják? Valószínűleg nincs más lehetőségük ezeknek a szakoknak, mint saját diákjaik – épp a gyakorlati elvárások miatt – kreatív készségeit fejleszteni, függetlenül attól, hogy ezt maga a képzés mennyire teszi lehetővé, vagy az ezzel kapcsolatos központi elvárás valós-e. Ehhez persze, maguknak az oktatóknak a kreativitását is fejleszteni kell, mert csak a kreatív oktatók alkalmasak a hallgatók ez irányú képességeinek fejlesztésére.

 

Az emberek általában valamilyen szintű kreativitással születnek. Azonban, mint láttuk, ahogy a tehetség sem azonos a születéskor adottal, a kreativitás is fejleszthető. A tapasztalatok azt mutatják, hogy ezen az iskola gyakran inkább csak ront, azaz feláldozza a világról szóló elfogadott ismeretek átadásának és számonkérésének az oltárán. Az iskolai oktatás negatívuma - mint azt tudjuk -, hogy feladat megoldási rendszere alapvetően diszkurzív, így háttérbe szorítja az intuitív módszereket. A jelenségeket változatlan alaptermészetűeknek mutatják be, a törvényszerűségek feltárása a cél, a jelenségek dinamikája, változékonysága gyakran még az érzékeltetés szintjén sem jelenik meg a tananyagokban. Elmondok egy példát arra, hogy az iskola már egészen kis korban, hogy teszi tönkre a kreativitást. ( A történetet Halász tanár úrtól hallottam egy konferencián.) Egy kislány bekerül az iskolába, és nagyon megszereti a tanító nénit. Rajzol neki egy rajzot, amin két zöld nap süt a tanító nénire. Azért kettő, mert nagyon szereti a tanító nénit. Az iskolában hamar helyreigazítják, mert a napot sárgának ábrázoljuk, és csak egy van belőle. Többet nem rajzol ilyet, hanem igyekszik alkalmazkodni az elvárásokhoz. Egyébként nem csak az iskolában van ez így, hanem a mindennapi életben is az emberek szeretnek az úgynevezett realitásokhoz alkalmazkodni, mások elvárásainak megfelelni, mert a spontaneitás, vagy bármilyen extrémitás ahhoz vezethet, hogy az egyén perifériára szorul. A leegyszerűsítések, az ésszerűsítések, a sablonos megoldások, mások utánzása, a biztonság igénye, az észrevétlenség –mindennapjaink részei.

  Kreatívnak tartjuk az újszerű, eredeti, bátor gondolkodást. A kreativitásnak három alkotóeleme van a kutatók szerint: intellektuális (gondolkodás, ötletek, elképzelések, stb.); motivációs (az a késztetés, hogy legyenek); és érzelmi (a gondolkodás  bátorsága, ellenállás az alkalmazkodás kényszerével szemben, kockázatvállalás stb.) Ezek összejátszásából jön létre a kreativitás. A gondolkodás és a cselekvés kreativitása is megkülönböztethető, bár nyilvánvalóan összefügg, hiszen a gyors és sajátos reagálás közös bennük.

Az alkotó gondolkodású embereket megfigyelve megállapítható- függetlenül attól, hogy művészek, vagy tudósok -, hogy szinte mindannyian rendelkeznek bizonyos, jól elkülöníthetőszemélyiségjegyekkel. 

 

A teljes tanulmány letölthető innen: 
 



 











 

 











 



 

Kategória: PTE - Pécs - Baranya - Dél-Dunántúl | Hozzáadta: Miki (2011-05-25)
Megtekintések száma: 848 | Helyezés: 0.0/0
Összes hozzászólás: 0
Név *:
Email *:
Kód *:
Belépés
A fejezet kategóriái
Oktatók publikációi [3]
PTE - Pécs - Baranya - Dél-Dunántúl [22]
Keresés
Naptár
Mentett bejegyzések
Körkérdésünk
Értékeld a honlapot
Összes válasz: 19

Megosztás

Statisztika

Online összesen: 1
Vendégek: 1
Felhasználók: 0
Barátaink:
 
 


Copyright MyCorp © 2024 | Honlapszerkesztő - uCoz