Hétfő, 2024-05-06, 3:57 PM
Üdvözöllek Vendég


Nyitólap | Profilom | Kilépek | RSS

Cikkek katalógusa

Nyitólap » Cikkek » PTE - Pécs - Baranya - Dél-Dunántúl

Marton Melinda - Végzős BA/BSc-s hallgatók munkaerő-piaci attitűdjei

Marton Melinda:

Végzős BA/BSc-s hallgatók munkaerő-piaci attitűdjei

 

Az Európai Unióban a felsőfokú képzések országok közötti összehangolása már évekkel ezelőtt megkezdődött (Bologna-folyamat), mely válasz az 1960-as években meginduló a felsőoktatási intézményeket érintő strukturális átalakulásokra. A Bologna Nyilatkozat (1999) egyik fő kérdése a képzés szerkezetének átalakítása. Magyarországon lépcsős (lineáris) képzési rendszerre való áttérés 2006-ban indult el. Ez egyben az Európai Felsőoktatási Térséghez való kapcsolódást is jelentette Magyarország számára. A lineáris képzésre való áttérés (s persze maga a Bologna-folyamat) a tömegesedő felsőoktatás problémáira hivatott választ adni.  

Az alapképzés (BA/BSc) a célkitűzés szerint kevésbé specializált, általánosabb tudást ad, mely alkalmazkodik a munkaerőpiaci igényekhez, a munkavállaláshoz szükséges szélesebb gyakorlati alapokat nyújt a hallgatók számára, és megalapozza a mester szakokra való továbbtanulást.

Kutatásom témája a végzős BA/BSc hallgatók munkaerőpiaci attitűdjeinek feltárása, a felsőoktatás funkciói[i] közül a munkaerőpiacra való felkészítést veszem górcső alá a hallgatói vélemények alapján.

 

A kutatás

Jelen tanulmány egy 2008 decembere és 2009 januárja között a Pécsi Tudományegyetemen végzett kutatás eredményeit közli, a BA/BSc képzésben résztvevő végzős hallgatók munkaerőpiaccal kapcsolatos attitűdjeire, elvárásaira, jövőbeni terveire fókuszálva. A kutatás kérdezőbiztossal felvett kérdőíves vizsgálaton alapul.[ii] A válaszadók között minden olyan pécsi kar hallgatói reprezentálva voltak, amelyeken osztott képzés van, és amelyeken vannak már harmadik évfolyamos, végzős hallgatók. Tehát a bölcsész, a természettudományi, a műszaki, az egészségügyi, a közgazdaságtudományi karok, valamint a Felnőttképzési és Emberi Erőforrás Fejlesztési Kar (hallgatói révén) képviseli magát a mintában.

A PTE hallgatói közül a véletlen sétás módszerrel vettünk mintát, fix mintavételi helyeken. Azért ezt a módszert választottam, mivel teljes listához – adatvédelmi okokból – nem lehet hozzáférni a pécsi egyetemen tanulókról, s így a véletlen sétás módszer tűnt a legjobbnak. Kérdezőbiztosaim az egyes karok épületei elé küldtem (ahol több épületben is vannak óráik a hallgatóknak, ott mindegyik épülethez kimentek), ott végezték az adatfelvételt. A kérdezőbiztosok tehát a véletlen séta módszerével választották ki azokat, akik válaszoltak a kérdőívekre. Összességében 188 Pécsett tanuló egyetemista került a mintánkba és válaszolt a kérdőívemre (ez igen kis hányada a végzős alapszakosok sokaságának, kb. 6000-en vannak). A minta tehát nem reprezentálja a PTE hallgatóit, azonban úgy gondolom, arra alkalmasak az eredmények, hogy segítsenek a hallgatók attitűdjeivel kapcsolatos tendencia felvázolásában, tehát pilot-jellegűnek nevezhető a kutatás.

A kérdőív feltérképezi a kar és szakválasztás okait, a hallgatók tanulmányi ”előéletét”, választ keres arra, hogy mennyire vannak megelégedve az egyetemi oktatás színvonalával, hogy milyen készségeket sajátítottak el a képzésük alatt, kitér a diplomaszerzés okaira, és számos kérdést tartalmaz a hallgatók jövőképére vonatkozóan (továbbtanulás vagy munkába állás, munkaerőpiaci lehetőségek). Mindemellett természetesen demográfiai változók is szerepelnek a kérdőívben.

                    

Feltételezésem szerint a diákok nem képesek felméri, – kiváltképp nem felvételijük idején – hogy a munkaerőpiacnak milyen szükségletei vannak, milyen szakembereket keres. Még mindig a divatos szakokra jelentkeznek, pl. közgazdasági, jogi, melyek egyre inkább telítődnek, ill. az olyan szakokat részesítik előnyben, melynek elvégzése nem jelent nagy megterhelést számukra. Szakválasztásuk tehát nem vagy kevéssé tartalmaz racionális elemeket, nem igazán veszik figyelembe a munkaerőpiaci elvárásokat. Szinte kizárólag az érdeklődési területüknek megfelelően választják alapszakjukat. Véleményem szerint a hallgatók nagy többsége az egyetem berkein belül képzeli el jövőjét, tehát tovább kíván tanulni mester fokon a BA/BSc diploma megszerzése után, nem szándékozik kilépni a munkaerőpiacra. Feltételezem továbbá, hogy a jelenlegi képzési rendszer nem készíti fel a hallgatókat a munkába állásra, mivel nem felel meg a bolognai követelményeknek (gyakorlatorientált, képességeket és készségeket fejlesztő képzés nyújtása, széles látókörrel rendelkező hallgatók kibocsátása). Véleményem szerint a gyakorlati oktatás alacsonyabb színvonalú és kevésbé hangsúlyos az elméleti oktatással szemben. Kevésbé van lehetősége a diákoknak gyakorlati lehetőséget szerezni az egyetemi években. Úgy látom, hogy általános a bizonytalanság érzése a hallgatók körében jövőbeni munkaerőpiaci pozíciójukat, kilátásaikat illetően.

 

Demográfiai és általános jellemzők

A mintaválasztás a nemek PTE-n való megoszlásának tekintetében megfelelőnek bizonyult, hiszen a mintába kerültek nemek szerinti megoszlása 43,6% férfi és 56,4% nő. A 2008-as jelentkezési adatok szerint a nemek megoszlása 40% férfi, 60% nő – valószínűsíthető, hogy ez jó közelítését adja a 2006-ban felvettek arányának.[iii] A mintába nappali alapképzésben résztvevők kerültek be (ennek oka, hogy a kérdezés hétköznapokon folyt, a levelező képzések pedig többségben hét végén zajlanak). A szakok szerint is igen heterogénnek tekinthető a válaszadók csoportja, hiszen a 188 fő több mint 30 különböző szak között oszlik meg.

A megkérdezett hallgatók 74,3%-a rögtön az érettségi után tanult tovább jelenlegi szakján, 12,8%-uk 1 évet, 7%-uk 2 évet, 5,9%-uk pedig 3 vagy több évet hagyott ki az érettségi után.

Az érettségi és a jelenlegi felsőfokú képzés megkezdése előtt eltelt időszakban azon hallgatók többsége, akik nem rögtön az érettségit követően kezdte meg jelenlegi tanulmányait, tanult valamit, ez középfokú és felsőfokú tanulmányokat jelentett. Középfokú OKJ-s képzésben vett részt az évkihagyók 34,8%-a, felsőfokú OKJ-s képzésre járt 19,6%; (ezeket a képzéseket csaknem minden megkérdezett befejezte), főiskolára, egyetemre járt 21,7%-uk (közülük egy sem fejezte be felsőfokú tanulmányait); dolgozott 21,7% (többségben Magyarországon, de volt olyan is, aki külföldön szerzett munkatapasztalatokat).

A településtípusok között közel hasonlóan oszlanak meg a hallgatók: község: 27,7% város: 33,2% megyeszékhely: 37%. Fővárosból csak 4 fő tanul a Pécsi Tudományegyetemen. A válaszadó hallgatók egynegyed része pécsi lakos.

Megvizsgáltam, hogy milyen típusú középfokú intézményben szerezték érettségijüket, s azt tapasztaltam, hogy igen nagy többségük (82,6%-uk) gimnáziumban végzett. Tehát ma is jellemző, hogy a hallgatói bázis nagyobb arányban a gimnáziumokból rekrutálódik.

A tanulók szüleinek iskolai végzettségében különbséget találtam: az anyák átlagosan magasabb iskolai végzettséggel rendelkeznek, mint az apák.

 

Szak- és intézményválasztás

A mintába került hallgatók jelentős többsége (85%) saját bevallása szerint azért jelentkezett arra a szakra, ahol jelenleg tanul, mert ez a terület érdekelte. További, ám jóval jelentéktelenebb befolyással bír, hogy úgy vélték a diákok, a választott szakterületen jók az elhelyezkedési esélyek Magyarországon (17,6%) és külföldön (13,9%) egyaránt. Itt már felfedezhető, bár nem túl nagy arányban, a szakválasztás racionális döntésen alapulása. Az intézmény választásában legnagyobb arányban a lakóhelyhez való közelség játszott szerepet, nem elhanyagolható az intézmény presztízse, s itt valamivel nagyobb szerep jut a szülők, tanárok javaslatának. Említésre méltó, hogy „néhány” hallgatót a más intézményben, szakon ért kudarc vezetett Pécsre.

A szak- és intézményválasztásukkal többségben elégedettek a megkérdezettek (64,5%), azonban vannak olyanok is, akik ha újra választanának, akkor nem úgy döntenének, ahogy 3 évvel ezelőtt. 13,7%-uk szerint hibás döntés volt, hogy a PTE-re a jelenlegi szakjára jelentkezett. A PTE-vel elégedett, de saját szakjával nem 9,8%-a a hallgatóknak, és szakjával elégedett, de másik intézményt választana 12%-uk.

Az elégedetleneknek (a megkérdezettek 35,5%-a) csaknem fele legnagyobb problémaként az oktatás színvonalát emelte ki. Igen hasonló arányban vannak, akik döntésük hibának ítélését a rossz jövedelmi kilátásokkal okolják (12,8%), és akik úgy gondolják, hogy nem érdekli őket a tanult szakterület (15,4%).

 

Oktatással való elégedettség

A vizsgált hallgatók az elméleti oktatás színvonalával nagy százalékban mutatnak magas fokú elégedettséget (55,9%), az inkább elégedettek csoportjába pedig a megkérdezettek 28,2%-a tartozik – tehát összességében a kérdezettek 84,1%-a elégedett ez elméleti oktatás színvonalával.

A gyakorlati oktatással való elégedettség már nem mutat ilyen megnyugtató képet – még a hallgatók szemében is jóval alatta marad az elméleti képzés színvonalának. A válaszolók alig több mint fele értékeli úgy gyakorlati képzését, hogy elégedett (35,8%) vagy inkább elégedett (20,3%) annak színvonalával.

            Annak érdekében, hogy „összehasonlítható” legyen az elméleti és a gyakorlati képzés, szerepelt a kérdőívben az a kérdés, hogy „Mennyire elégedett az elmélet és gyakorlat arányával?” A hallgatók ezzel kapcsolatban szintén elégedetlenségüket fejezték ki, 40% fölötti azok aránya, akik elégedetlenek ill. inkább elégedetlenek.

            Az oktatás gyakorlatorientáltságának mérőeszköze, hogy mennyi olyan kurzust végeznek el a hallgatók, amelyekben az elméleti tudás gyakorlati alkalmazására van lehetőségük. A hallgatók fele sem (48,9%) tudott arról beszámolni, hogy részt vett ilyen kurzuson, és még akiknek voltak is gyakorlati kurzusaik, azok alacsony számáról számoltak be. Több mint 55%-uk csak egy ilyen kurzust tudott említeni, 10%-uk „már” két ilyen kurzusról adott számot és alig valamivel több mint 30%-a a megkérdezett hallgatóknak számolt be 3 vagy annál több gyakorlati jellegű kurzusról összesen a 6 félév alatt.

            A gyakorlati kurzusok száma persze csak egyik mutatója a gyakorlati oktatásnak, fontos tudni, hogy mennyire voltak ezek hasznosak. A vizsgált diákok csupán 16,5%-a szerint voltak a gyakorlati kurzusaik nagyon hasznosak, 40,9%-uk szerint hasznosak voltak, 26,1% a középutat választotta: „is-is”, 5,2%-uk véleménye szerint nem voltak túl hasznosak, és 11,3%-a a hallgatóknak egyáltalán nem tartotta hasznosnak a képzésében kínált gyakorlati kurzusokat. Ez igen csekély eredmény, főként annak fényében, hogy a Bologna-folyamat egyik legfőbb célkitűzése, hogy az alapképzések gyakorlatorientáltak legyenek, s így a munkaerőpiacon jól hasznosítható tudással felvértezve lépjenek ki a diákok az egyetemekről.

            Szintén a gyakorlati oldalát közelíti az alapképzésnek, hogy van-e kötelező külső szakmai gyakorlata a diákoknak, hiszen valószínűleg a valódi munkaerőpiacon, valódi munkahelyen lehet elsajátítani a legjobban a szakterület gyakorlati oldalát. Ezzel szemben a megkérdezettek csupán 37,2%-ának volt kötelező külső szakmai gyakorlata, s átlagosan 42 órát töltöttek kötelezően külső gyakorlaton a hallgatók (igen nagy szórással, mert volt olyan, aki csak 1 óra és olyan is volt, aki több mint 100 óra külső gyakorlati munkaórát teljesített), a szakmai gyakorlatok mennyiségét kb. fele-fele arányban ítélték elegendőnek és kevésnek – bár utóbbi valamivel kevesebb. Habár úgy gondolják a válaszadók, hogy kevés a kötelező szakmai gyakorlat mennyisége, 63%-uk mégsem volt a kötelező gyakorlati időn felül szakmai gyakorlaton. Azok, akik kötelező gyakorlati idejükön felül pluszban elmentek gyakorlatot szerezni, itt átlagosan 13 órát töltöttek el – a  szórás itt is nagy: 1-160 óra közötti.

A kötelező gyakorlat szakmaisága a dákok szerint nem vagy nem minden esetben valósul meg: több mint tizedük úgy ítélte meg, hogy egyáltalán nem volt szakmai a gyakorlata, 55%-uk szerint a gyakorlaton végzett munka nem csak szakmai volt, és csak 34,5%-uk mondta, hogy valóban szakmai volt kötelező külső szakmai gyakorlatuk. Ez inkább a diákok rossz választásának tudható be, hiszen 85,7%-uk maga választotta gyakorlati helyét és nem az egyetem jelölte ki.

Szintén a képzés minőségét kívántam felmérni azokkal a kérdésekkel, melyek arra vonatkoztak, hogy képzésük milyen felkészítést nyújtott a továbbtanulást ill. a munkaerőpiaci kihívások tekintetében. A megkérdezett hallgatók többsége úgy véli, hogy a mester fokon való továbbtanulásra jobban felkészítette őket alapképzésük, mint a munkaerőpiac követelményeire. Utóbbival kapcsolatban nagy azok hányada, akik szerint nem nagyon vagy egyáltalán nem volt megfelelő a képzés munkaerőpiaci felkészítő orientációja (csaknem fele a megkérdezetteknek).

 

Elvárások, jövőbeni tervek

A megkérdezett hallgatók többségének elvárása, hogy BA/BSc diplomájuk használható, gyakorlati tudást nyújtson, valamint sokan várják ettől azt is, hogy zökkenőmentes legyen belépésük a munkaerőpiacra. Ehhez kapcsolódóan a válaszadók legnagyobb többsége azért akar diplomát szerezni, hogy jól fizető álláshoz jusson, s „csak” második helyen szerepel az, hogy azzal foglalkozhasson, ami érdekli. Csaknem harmadrészük az MA/MSc-re való belépőként tekint alapdiplomájára, és hasonló arányban várnak mély, elméleti ismereteket ettől a képzési szinttől. Az utóbbi két választ megjelölők azok, akik mester fokon szeretnének továbbtanulni.

A hallgatók nagyobb része (54,6%-a) nappali képzésben szeretné elvégezni a mester szakot Magyarországon, kisebb hányaduk (9,2%) külföldön szeretné tanulmányait folytatni mester szinten. Alig 20%-uk mondta, hogy dolgozni szeretne (Magyarországon vagy külföldön) és 13,5%-a a megkérdezetteknek munka mellett szeretné folytatni tanulmányait.

A továbbtanulni szándékozók nagy többsége (74,4%) a PTE-n tervezi megszerezni az MA/MSc diplomát, azonos területen, mint ahol jelenlegi alapképzésüket végzik. Azok, akik nem a pécsi egyetemen szeretnék elvégezni a mester szakot, általában valamelyik fővárosi egyetemet jelölték meg jövőbeni képzésük helyszínéül.

A válaszoló diákok 85,3%-a tájékozódott a jövőbeni lehetőségeiről valamilyen formában. Általában oktatóiktól, a médiából és az évfolyamtársaiktól szereztek információt jövőbeni lehetőségeikről. Az egyetem által szervezett és működtetett munkaerőpiaci fórumok nem túl népszerűek a kérdezett diákok körében, a karrieriroda és az állásbörze szolgáltatásait alig néhányan vették igénybe.

A megkérdezettek többsége (72,3%) olyan munkát is elvállalna, amihez a megszerzendő alapdiplománál alacsonyabb végzettség is elég lenne. Ez mutathatja a munkaerőpiac telítettségi fokát a hallgatók szemével. A munkába álláskor minimálisan elvárt nettó fizetések rendkívül nagy szóródást mutatnak (50000-400000 Ft-ig terjed), átlagosan 125375 Ft nettó bérért vállalnának el egy munkát az alapképzés megszerzése után. Az elvárt jövedelmet tekintve igen optimistának tekinthetők a hallgatók, azonban az elhelyezkedési lehetőségeket illetően már kevésbé optimista képet kapunk, a válaszadóknak csupán 63,4%-a gondolja úgy, hogy alapdiplomája megszerzése után el tud helyezkedni. Ennél „finomabb” mutató az, amely azt vizsgálja, hogy a hallgatók mekkora esélyt látnak arra, hogy a végzettségüknek megfelelő munkát találjanak. A hallgatóknak mindössze 8,7% gondolja úgy, hogy biztosan, el tud helyezkedni a megszerzett alapdiplomával, s több mint 20%-uk erre nem lát esélyt.

A válaszadó diákok 82,6%-a jelenlegi szakmájában szeretne elhelyezkedni, ami egyben azt is jelenti, hogy szakválasztásuk szubjektív megközelítésből helyesnek mondható. Relatív kevés körükben a szakterületből való kiábrándulás miatti potenciális pályaelhagyók aránya.

 

Munkavállalással kapcsolatos attitűdök

Attitűdkérdéseim főként optimista állításokat tartalmaznak a jövőbeni munkaerőpiaci kilátásokra vonatkozóan. Azzal az állítással, hogy a BA/BsC végzettséggel könnyű jó munkát találni, a megkérdezetteknek csak negyede ért egyet, közülük is minimális azok aránya, akik teljes mértékben egyetértenek ezzel az állítással. A következő állítás az volt, hogy nincs különbség a bachelor és a master végzettség között, a kérdezettek 77%-a egyáltalán nem ért egyet, és 10% alatti azok aránya, akik valamelyest vagy teljes mértékben egyetértenek. A BA/BSc végzettséggel rendelkezők munkaerőpiaci esélyeit a válaszadó hallgatók alig több mint negyede értékeli pozitívan. Ugyanez a saját szakterületükre vonatkozóan már pozitívabb megítélést mutat, hiszen a kérdezettek csaknem fele (inkább egyetért és teljes mértékben egyetért) úgy látja, hogy saját szakterületén nagyon jó esélyei vannak egy BA/BSc végzettséggel rendelkezőnek. A saját szakma EU-ban való versenyképességének megítélésében szintén pozitív eredményeket kaptam. A válaszolók 40%-a teljes mértékben egyetért azzal az állítással, hogy szakmája versenyképes az Európai Unióban, és szintén 40% azok aránya, akik inkább egyetértenek. Jóval alacsonyabb arányban vannak azok, akik szerint a munkáltatók ismerik az alapdiplomát (4,5% a teljes mértékben egyetért és 20,8% az inkább egyetért válaszok aránya). Hasonlóan alacsony, bár valamivel magasabb azok aránya, akik úgy vélik, hogy sok olyan munkahely van itthon, amelynek betöltésére megfelelő az alapdiploma (7,1% azok aránya, akik teljes mértékben egyetértenek, és 30%-nyian vannak, akik inkább egyetértenek ezzel az állítással). Jelenlegi BA/BSc szakon megszerezhető tudás hasznosíthatóságát illetően meglepően pozitív eredményt kaptam. A kérdezettek „csupán” 12,3%-a szerint egyáltalán nem alkalmas a szakján megszerezhető tudás arra, hogy a szakterületén megállja a helyét, 24% kevésbé tartja alkalmasnak ezt a tudást a helytállásra. A válaszadók többsége azt gondolja, hogy a sikeresség záloga a mester szak elvégése (51,9%). A gyakorlati tapasztalatok megszerzésének fontosságával szinte minden megkérdezett tisztában van (78,6% teljes mértékben egyetért azzal, hogy a jó munkahely elnyeréséhez fontos a gyakorlati tapasztalatok megszerzése, és 18,2% pedig inkább egyetért ezzel). Jóval szűkebb az a csoport, aki szerint külföldi tapasztalatok szükségesek a jó állás megszerzéséhez (27,4% teljes mértékben egyetért). Igen magasnak mondható azok aránya, akik úgy látják, hogy külföldön könnyebb jó munkát találni. A megkérdezetteknek csaknem fele (45,7%) teljes mértékben egyetért ezzel az állítással.


A teljes tanulmány letölthető innen: 


[i] Jan Szcepanski szerint „a felsőoktatás funkcióiról beszélve arra a módra gondolunk, ahogy az az egyének, csoportok, társadalmi rétegek és osztályok és az egész nemzet társadalmi, intellektuális, kulturális, politikai, stb. szükségleteit kielégíti, valamint mindazoknak a következményeknek egészére, amelyeket a felsőoktatási intézmények tevékenysége és a végzett egyetemi hallgatók tevékenysége előidéz.” In: Szczepanski, Jan: A felsőoktatás szociológiája. Felsőoktatási Pedagógiai Központ, Budapest, 1969. 6. p.

 

[ii] A kérdőívek lekérdezésében segítségemre voltak a PTE pedagógia alapszakos hallgatók.

[iii] OIG Hallgatói Adminisztrációs Iroda: A 2008-as jelentkezési adatok bemutatása. Internet: oig.pte.hu/files/tiny_mce/File/felveteli-2008/statisztikak/Jelentkezesi-adatok-szoveges.ppt  







 

 











 



 

Kategória: PTE - Pécs - Baranya - Dél-Dunántúl | Hozzáadta: Miki (2011-05-25)
Megtekintések száma: 568 | Hozzászólások: 3 | Helyezés: 0.0/0
Összes hozzászólás: 0
Név *:
Email *:
Kód *:
Belépés
A fejezet kategóriái
Oktatók publikációi [3]
PTE - Pécs - Baranya - Dél-Dunántúl [22]
Keresés
Naptár
Mentett bejegyzések
Körkérdésünk
Értékeld a honlapot
Összes válasz: 19

Megosztás

Statisztika

Online összesen: 1
Vendégek: 1
Felhasználók: 0
Barátaink:
 
 


Copyright MyCorp © 2024 | Honlapszerkesztő - uCoz