A
mai magyar társadalom legnagyobb és a diszkrimináció által leginkább
veszélyeztetett csoportja a cigányság. Pontos adatok nehezen adhatók róluk,
mivel közvetlen rákérdezés útján aligha lehet megállapítani, hogy ki cigány és
ki nem. Bizonyos becslések szerint 1971-ben 320 ezer, 1994-ben pedig már 434
ezer roma élt hazánkban (Kemény-Janky-Lengyel, 2004). Ezen az adatokkal azonban
ellentétes a 2001-es népszámlálás eredménye, mely szerint lélekszámuk 190 ezerre
tehető.[i]
Többségük az észak-magyarországi és az észak-alföldi térségben él, ahol a
valamilyen kisebbséghez tartozók 90%-a romának vallja magát. Magas az arányuk a
dél-dunántúli régióban is, főleg Somogy megyében (9 440 fő) és Baranya
megyében (8 852 fő), azonban Szabolcs-Szatmár-Bereg megyéhez képest jóval
kevesebb roma él ezekben a térségben.[ii]
Ha Baranyát külön kiemeljük, elmondható az adatok alapján, hogy az itt élő
8 552 fő cigány kisebbséghez tartozó közül 5 591 fő községekben,
2 961 fő pedig városokban élt 2001-ben.
Összességében
kijelenthető, hogy a cigány népesség elszórtan, kisebb-nagyobb csoportokban az
ország minden településen megtalálható. Többnyire integrálódott a magyar
társadalomba, de rendelkezik nyelvi, kulturális, antropológiai sajátosságokkal
is. Etnikai dimenzióik mellett szociális problémáik, lakásviszonyaik,
iskolázottsági mutatóik, munkaerőpiaci helyzetük reménytelensége jellemzi őket.
Mindezek miatt is a velük szembeni előítéletek nagyon erősek.
A kutatás helyszínéről, Komlóról
Komló
népességének alakulására és összetételére meghatározó jelentőségű volt a
bányászat fejlődése. Az iparszerű széntermelés növekedésével egyre jelentősebb
mennyiségű munkaerőre volt szükség. A bevándorlás két nagy szakasza közül a
várossá nyilvánítást követő időszak volt a jelentősebb. A népesség nemcsak
számszerűleg, de összetételében is jelentősen átalakult. Az '50-es években
először főleg férfiak jöttek a városba, akik az építkezéseken, a bányában, vagy
egyéb területen találtak munkát és csak később, a helyi viszonyokat megszokva,
nemcsak az ország szinte minden részéből, de a határokon túlról is érkeztek
betelepülők. Egy a '60-as években készült statisztika szerint a magyarok
mellett jelentős számban éltek Komlón németek, cigányok, románok, horvátok,
illetve kisebb számban jelen voltak a szlovák, a szerb és más közelebbről meg
nem határozott nemzetiségek képviselői is. A komlói cigánysággal kapcsolatos
2001-es adatok az 1. táblázatban láthatóak:
1. táblázat - A Komlón élő roma népesség
adatai, 2001
Népesség összesen
|
Ebből a cigány (roma, beás,
romani)
|
nemzetiséghez tartozók
|
kulturális értékekhez,
hagyományokhoz kötődő
|
anyanyelvűek
|
nyelvet családi, baráti
körben használók
|
száma
|
27 081
|
419
|
406
|
319
|
279
|
A táblázat adatai
szerint a komlói lakosság alig 1,5%-a vallja azt, hogy cigány nemzetiséghez
tartozik, és még kevesebben vannak azok, akik anyanyelvüknek tekintik a cigány
nyelv valamelyikét[iii].
A
cigány anyanyelvűek vagy cigány nyelvet beszélők alá sorolt népességszámok már
csak azért is megtévesztők, mert köztudott, hogy Baranyában elsősorban beás
cigányok élnek, akik archaikus román nyelvet beszélnek. A mintegy 50-60 ezernyi
magyarországi (dél-dunántúli) beás cigány hozzávetőleg 1/3-a él Baranyában. E
kb. 20 ezerhez azonban még több ezer lovári (cigányul beszélő oláhcigány) is
hozzászámolható 1990-es adatok szerint. A beások nagy része is ma már csak
magyarul beszél, körülbelül fele–kétharmada. Ha a területi elhelyezkedésüket
vizsgáljuk elmondható, hogy a legelmaradottabb, leginkább lepusztultabb
városrészekben laknak nagyrész panelekben, szoba-konyhás komfort nélküli
szükséglakásokban, és még mindig létező nyomortelepeken.
A kutatásról
Mint
korábban említettem, nagyon nehéz pontos adatokkal szolgálni a cigányságról, éppen
ezért érdemes több helyi kutatást végezni, melyek segítségével
feltérképezhetővé válik a hazai cigányság helyzete. A Pécsi Tudományegyetem
Bölcsészettudományi Karának szociológia és társadalmi tanulmányok szakos
hallgatói a Szociológia Tanszék segítségével végzett egy kutatást Komlón, 2009.
március végén és április elején, melynek célja a komlói cigányság jelenlegi
életkörülményeinek és jövőbeli kilátásainak megismerése volt. A kutatás
interjús módszerrel folyt: összesen 90, félig strukturált interjút készítettünk.[iv]
Helyszínül Komló cigányok által sűrűn lakott utcái szolgáltak, ahol személyesen
az otthonukban kerestük fel az interjúalanyainkat. A válaszadók felkeresésében
és a helyszínek kiválasztásában nagy segítségünkre volt a helyi Kisebbségi
Önkormányzat, amelynek tagjai segítőket biztosítottak a számunkra. Ők voltak
azok, akik elkísértek minket kutatásunk helyszíneire, valamint segítettek
bennünket interjúalanyaink felkeresésében is.
Előzetes
hipotéziseink alapján a kutatás előtt úgy gondoltuk, hogy többségében – bár
szüleiknél magasabb – alacsony iskolázottságú emberekkel fogunk találkozni. Azt
feltételeztük, hogy nagyrészt munkanélküliek lesznek, akik jövőjüket ebből
fakadóan kilátástalannak látják. Azonban hipotézisünk szerint, azok, akik
felismerik egyéni felelősségvállalásukat optimistábban tekintenek a jövőbe, az
egyéni felelősséget pedig a tanuláshoz, munkához való hozzáállás
befolyásolhatja.
Kutatási eredményeink
A mintába 90 fő, 51 férfi és 39 nő
került be. Korosztály szerint igyekeztünk középkorúakat, tehát 30 és 40 év
közöttieket megkérdezni, de végül 27; 30 év alatti, 34; 31 és 40 év közötti és
29; 41 év feletti személy válaszolt a kérdéseinkre.[v]
Az interjúkérdések
alapvetően három nagy kérdésblokkra oszthatók: múltra, jelenre és jövőre.
Azonban, mivel a kérdések több témát is boncolgattak, az eredmények
ismertetését a család, iskolai és foglalkozási attitűdök, valamint az
elégedettség témakörök szerint ismertetetem.
Család
A
cigány családok átlagos nagysága köztudottan magasabb, mint az országos átlag.
Egy 2003-as országos vizsgálat is alátámasztja ezt az állítást, mely szerint a
cigányok körében az átlagos családlétszám 4,64 fő, míg az országos átlag 2,57
(Kemény – Janky – Lengyel, 2004). Ennek a magas számnak több oka is lehet:
egyrészről a cigányok körében gyakran előfordul, hogy több család osztozik egy
háztartáson, másrészről ezen adatok magasabb gyermekszámot is tükröznek.
A komlói adatok azt
mutatják, hogy a legtöbben vagy ketten (leginkább párjukkal, gyermekükkel),
vagy négyen (főleg két gyerekkel, párjukkal vagy három gyerekkel egyedül) élnek
egy háztartásban Az átlagos háztartás nagyság 3,59 fő, azaz átlagosan,
körülbelül 4-en élnek egy családban a vizsgálatba bekerült komlói cigányok
körében. Ezen adatok arra engednek következtetni, hogy egyre ritkább a magas
gyermekszámú háztartás. Egyre többen gondolnak a jövőre, így kevesebb gyermeket
vállalnak, de azokat igyekeznek tisztességesen felnevelni.[vi]
Az
interjúkból kiderült, hogy a cigány nemzetiségű emberek körében nagyon fontos
szerepet tölt be a család. Ennek ellenére a többség nem tervez gyermeket. Az ok
mindenhol ugyan az:
„Egyelőre ilyen gazdasági helyzetben nem
szeretnék gyereket…Normális ember azt csinálja, hogy megalapozza az
egzisztenciát tanul és utána vállal gyermeket.” (30 éves, férfi)
Igyekeznek ezen
szempontok szerint nevelni a gyermekeiket, hiszen a kérdezettek többsége úgy
vélte gyermeke jövője rajta, szülőn is múlik.
„Hát rajtam biztos, hogy nagyon sokban. Én, én inkább úgy
kezdeném, hogy rajtam nagyon sok múlik, hogy én hogy állok ezekhez a dolgokhoz,
és hogy vagyok képes őket, ugye patronálni ahhoz, hogy tudjanak menni tanulni.” (37 éves, nő)
A mintába kerültek
többsége egyetértett abban, hogy minden körülmény ellenére a gyermekek legfontosabb
feladata a tanulás. Mindez arra enged következtetni, hogy kezdik felismerni,
hogy a tanulás, az iskola lehet az az eszköz, amely által gyermekeik
kiemelkedhetnek, szüleikénél magasabb életszínvonalon élhetnek.
„A gyerekeknek? Ismételni fogom önmagamat. Tanulni,
tanulni, tanulni! És ha ez megvan, akkor szerintem olyan nagy probléma nem
lehet.” (39 éves, férfi)
A teljes tanulmány letölthető innen:
Jegyzetek
[i] Véleményem szerint ez is azt mutatja, hogy
mennyire nehéz pontosan megadni a létszámukat.
[ii] Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében 25 612
fő vallotta magát romának 2001-ben.
[iii] E mögött valószínűleg az önazonosság
megvallásától való félelem állhat.
[iv] Azért az interjús módszert választottuk, mert
úgy gondoltuk, hogy ezáltal mélyebb ismeretekhez juthatunk akár a kérdezettel,
akár a környezetével kapcsolatban.
[v] Fontos megemlíteni, hogy interjúalanyaink etnikai hovatartozásával
kapcsolatban nekünk kellett döntést hoznunk, így olyan valakiket kérdeztünk
meg, akiket mi romáknak gondoltunk, de az interjú alatt rákérdeztünk arra is,
hogy alanyaink milyen nemzetiségűnek vallják magukat.
[vi] Ezt támasztja alá az is, hogy a vizsgált családokban, átlagosan két
gyermeket nevelnek.