Az
1980-as évek végén és a 90-es évek elején Kelet- és Közép-Európában
bekövetkezett társadalmi, gazdasági és politikai változások nyomán olyan
folyamatok indultak meg a volt kommunista országok nagyobb városaiban, amelyek
felkészületlenül érték a társadalmakat.
Megindult a polarizálódás, erőteljesebbé vált a lakosság vagyoni
differenciálódása. Ennek következtében a városokon belül felgyorsult a
különböző társadalmi és vagyoni helyzetű csoportok térbeli elkülönülésének
folyamata, megkezdődött, vagy sok helyen inkább tovább folytatódott és
véglegessé vált egyes városrészek, lakóövezetek szociális és fizikai
lepusztulása (Pörös 1997). Így alakultak ki a
szegregált városi lakóterületek. A szegregálódó területeken élők
alapvetően a szegényebb társadalmi réteghez tartoznak, és a szociálisan
halmozottan hátrányos helyzetűek koncentrációja jóval meghaladja a város más
részeire jellemző értékeket.
A
Dél-Dunántúli régió központját, Pécs városát nézve, mindez különösen jellemző
folyamat. A rendszerváltozás utáni gazdasági változások, a korábbi nagyipari
üzemek, bányák bezárása elindított egy olyan folyamatot, melynek következtében nagymértékben
visszaesett a foglalkoztatottak száma. Szélesebb társadalmi réteg került peremhelyzetbe.
Az átalakulás
vesztesévé leginkább a roma népesség vált, őket érintette leginkább a
munkahelyek bezárása. Az érintett egyének kiesnek a társadalom működéséből, ami
kirekesztődéshez vezet. Mindezek problémát jelentenek személyes, települési és
országos szinten is. Marginalizálódott
helyzetben a mobilizációs csatornák beszűkülnek.
Sok esetben az érintett személyek iskolázatlanok, alapvető
társadalmi, kulturális és politikai jogaikat sem tudják gyakorolni. Ezek akut kirekesztődéshez vezetnek, mely a társadalom legszélére
történő kiszorulást eredményez.
Az
1990-es évek konszenzuális politizálása vezetett a fenntartható városfejlődés
elméletének elterjedéséhez a várospolitikában. Legfontosabb tevékenységének
célkitűzése a regeneráció, mely átfogó, integrált szemléletmód és beavatkozás.
Célja a városi problémák megoldása, a gazdasági, fizikai, társadalmi környezet
feltételeinek tartós javítása. Ezek közül a társadalmi környezet regenerációja
jelenti a legnagyobb kihívást (Egedy – Kovács 2005: 12).
Az Integrált Városfejlesztési Stratégia[i]
keretén belül 2008 júliusában készült el az Antiszegregációs Terv, melynek
„célja a telepszerű, szegregált lakókörnyezeti népesség társadalmi, gazdasági
szempontú vizsgálata, és a feltárt problémák alapján pedig olyan cselekvési
programok kidolgozása, amellyel ezek a gondok felszámolhatók, vagy legalábbis
csökkenthetővé válnak.”
A Városrehabilitációs Kézikönyv alapján, azon területek nyilvánulnak szegregátumoknak, ahol a
legfeljebb általános iskolai végzettséggel rendelkezők, és rendszeres
munkajövedelemmel nem rendelkezők aránya az aktív korúakon belül eléri, illetve
meghaladja az 50 %-ot, továbbá a terület népességszáma 50 fő fölötti.[ii]
Eszerint 5 szegregátum található Pécs területén:
-
pécsbányai,
-
szabolcsi,
-
vágóhídkörnyéki,
-
gyárvárosi északi,
-
illetve a gyárvárosi déli.
1. ábra
A pécsbányai, és a
szabolcsi szegregátum
(Forrás: Integrált
városfejlesztési Stratégia- Antiszegregációs Terv (KSH, 2001))
Az ábra a tanumány online verziójában nem, jalaníthető meg.
A teljes tanulmány letölthető a cikk végén található linken.
2. ábra
A vágóhídkörnyéki,
és a két gyárvárosi szegregátum
(Forrás: Integrált
Városfejlesztési Stratégia- Antiszegregációs Terv (KSH,2001))
Az ábra a tanumány online verziójában nem, jalaníthető meg.
A teljes tanulmány letölthető a cikk végén található linken.
Továbbá
megtalálhatóak még olyan területek is, melyek eleget tesznek a szegregációs
mutató kritériumának, de alacsony népességszámuk[iii]
miatt mégsem tekinthetők valódi szegregátumnak. Ide sorolható például Somogy-Bányatelep,
és István-akna, ahol az ott élők majdnem
fele nem rendelkezik állandó jövedelemmel, és iskolai végzettségüket tekintve
maximum nyolc általánossal rendelkeznek – ezért nem nevezhetőek
szegregátumoknak. Viszont szükséges a
vizsgálatuk, és a beavatkozások megállapítása a további szegregálódás
elkerülése érdekében. Előbbinél a helyi identitás igen magas, körülbelül 10
civil szervezet működik a város ezen területén. A legnagyobb problémát a
munkanélküliség, és a fejletlen infrastruktúra jelenti. Ezeken felül ide
tartozik még a Rücker-akna, ahol
36-an élnek. 11 lakás mindegyike alacsony komfortfokozatú.[iv]
Az aktív korúak 85%-a nem rendelkezik rendszeres munkajövedelemmel. A terület
maga is elég távol helyezkedik a város egészétől, emiatt infrastruktúrája
minimális. Továbbá Szabolcsfalu és a Káposztásvölgyi út menti terület
tartozik ide. Előbbi viszont abban az értelemben kivétel, hogy
infrastrukturálisan fejlődik, az ISPA (angol
mozaikszó: Instrument for Structural Policies for Pre-Accession) keretében
valósul meg a területen víz és szennyvízberuházás.[v]
Legvégül a Füzes területe az, amely
szegregációval érintett területrész, de csupán 30 fő lakik itt. Azonban a
fentebb felsorolt területektől abban különbözik, hogy infrastrukturálisan
kiépített, magas a felsőfokú végzettségűek aránya (7,7%), és magas a
foglalkoztatottak aránya is, az aktív korúak majdnem felének van munkája.
A
város szegregációval érintett lakosságát tehát számos probléma sújtja, melyeket
három fő problémakör köré lehet csoportosítani:
1. jelentős az oktatási
szegregáció
2. a roma népességet jelentős mértékben sújtja a munkanélküliség
3. az egyes szegregátumok és
szegregálódó területek számos infrastrukturális és társadalmi problémával
küzdenek.
Infrastrukturális ellátottságukat
tekintve a vízszolgáltatás[vi]
és közvilágítás teljeskörű mind az öt területen. Az érintett úthálózatokról
általánosan elmondható, hogy azok több helyen alacsony színvonalúak.[vii]
Mindegyik területen
igen magas a fiatalkorúak aránya, ami
több tényező hatására vezethető vissza. Szoros összefüggésben van a
foglalkoztatottság arányával, és a végzettséggel. Ahol mindkettő aránya
alacsony, ott megnő a gyermekvállalási kedv, tehát nő a fiatalkorúak száma.
A teljes tanulmány letölthető innen:
[ii] Szegregációs mutató kritériumai.
[iii] 50 fő alatti a népességszám.
[iv] Csupán a lakások 10%-ban található fürdőszoba.
[v] „Az ISPA egy környezetvédelmi és közlekedési beruházásokat támogató
program, melynek célja az Európai Unió környezetvédelmi irányelveinek
végrehajtásához szükséges fejlesztések finanszírozása. A „Pécs sérülékeny vízbázisának védelme és
szennyvízhálózatának bővítése" elnevezésű ISPA támogatott projekt
Pécs szennyvízhálózatának bővítését és a város vízbázisának védelmét célozta
meg.”
[vi] Kivéve a gyárvárosi területet, ahol több ház nincs rákötve a
hálózatra.
[vii] Legtöbb helyen csak zúzalékos.