Paku
Áron
Gondolatok
egy időszociológiai vizsgálathoz
Időszegénység, modern időzavar,
felgyorsult élettempó, mind olyan fogalmak, melyeket a modern társadalomban
történt változások hívtak életre. Vészesen aktuálissá vált az eddig
mostohagyermekként kezelt időkezelés, időorientáció, „időfogyasztás”
körültekintő, alapos és szakszerű vizsgálata. Az utóbbi évtizedek kutatási
eredményei hívják fel a figyelmet a (szubjektív)idő-viszonyulás mentális és
testi egészségre, tanulmányi előmenetelre, fogyasztásra gyakorolt szignifikáns
hatására – és a sort még folytathatnánk (lsd. pl. Kasser 2006; Meleg 2006;
Tahin-Jeges-Lampek 2000; Török 2006a; Török 2006b).
Társadalmunkban elterjedt vélemény, hogy
a fiatalok körében az uralkodó nézet egyfajta carpe diem szemlélet, mely
természetesen meghatározza a jelenhez és a jövőhöz való viszonyukat is. A
témában zajló kutatások egyik legnagyobb hiányosságának azt tartom, hogy a
jövőorientáció legfontosabb indikátorának a foglalkozási és iskolai mobilitást
tartják, ti. azon egyének tekinthetők jövőorientáltnak, akinek tanulmányi pályája
felfelé haladó lineáris utat fut be, illetve munkaerőpiaci pozíciójára is ez a
felfelé történő mozgás jellemző.
Kutatásomban egy olyan tabula rasat
akartam kezdeni, mely nem határolja be a vizsgálódás irányát, konkrét tárgyát,
lehetőséget biztosítva így arra, hogy a kutatási téma úgyszólván önmagát bontsa
ki. Arra voltam kíváncsi, hogy általánosságban az idővel, annak észlelésével
kapcsolatban milyen problémás területek bontakoznak ki. Ennek érdekében a
legcélravezetőbb kutatási módszernek a mélyinterjú technikáját találtam,
melynek keretében az interjúalanyok nem egy elvárt struktúra, hanem saját
mentális struktúrájuk szerint építhetik fel a témával kapcsolatos
gondolataikat. A beszélgetést csupán egy az interjús beszélgetés
folyamatosságát biztosító interjúvázlat strukturálta, teret hagyva az
interjúalanyok számára, hogy véleményüket szabadon kifejthessék.
Módszertanilag a megalapozott elmélet
talaján álló kutatásomtól azt várom, hogy az induktív módon nyert adatok nagy
érvényességgel alkalmazhatók legyenek a valóságra. Kutatásommal nem titkolt
szándékom olyan problémafelvetés körvonalazása, mely a későbbiekben kutatói
kérdésekké, hipotézisekké fordítható le. (lsd. bővebben Kucsera 2008)
A kutatás során 2009. január és február
között 17 mélyinterjút vettünk fel 15-17 éves középiskolás diákokkal.[i]
Az interjúban arra kértük a diákokat, hogy az élettörténetükön túl meséljenek a
napjaikról, az általuk végzett tevékenységekről, szabadidős elfoglaltságaikról,
vágyaikról, céljaikról. Az interjú zárásaként jelenlegi élethelyzetükre,
időfelhasználásukra, időbeosztásukra kellett reflektálniuk (pl. elégedettség,
kontrollérzés, stb.).
Kutatási
eredmények
Ahogyan a
bevezetőben is említettem, a kutatás céljai között nem szerepel
számszerűsíthető adatok kiszűrése. Feltáró érdeklődésem homlokterében az áll,
hogy az interjúalanyok hogyan irányítják a beszélgetést, milyen jellegzetes
témaköröket említenek, melyek azok a fő elemek, amelyek strukturálják a
beszélgetést (természetesen a megadott keretek között). Reményeim szerint a
beszélgetések olyan ismeretekkel szolgálhatnak, melyek kiindulópontját
jelenthetik későbbi, más strukturált kutatásnak. Célom, hogy az interjúkban
megbúvó látens struktúrák kitapinthatóvá váljanak.
Mélyinterjút 17 középiskolás diákkal
készítettünk, közülük 12 lány és 5 fiú.
Érdemes górcső alá venni az
interjúalanyok által végzett tevékenységeket, melyek az idő hordozói. Az
említett tevékenységek száma szerint az alanyokat két csoportra lehet osztani.
Egyesek napjait igen töredezetté teszi a végzett tevékenységek sora, míg mások
időfolyamát alig szakítják meg a különböző tevékenységek. A tevékenységek
jellegét tekintve minden alany esetében kötelező és választható/választott
tevékenységekről beszélhetünk. A kötelező tevékenységek minden esetben az
iskolával és/vagy tanulással kapcsolatosak, ide sorolva pl. a magánórákat vagy
a korrepetálást és fakultációt.
Tipikusnak
tekinthető vélemények:
„Szabadidőnek azt az időt tekintem, amin
nem tanulok…”
- 15 éves fiú -
„A tanulás az kell, az muszáj!”
- 16 éves lány -
A tanulás
mindennapi tevékenység, mely értelemszerűen szervesen épül be a diákok
időrendjébe, mint ahogy az egyéb kötelező tevékenységek is. Szubjektív
értelemben ezek a kötelező tevékenységek kontrollálhatatlanok, külső
kényszerítő erővel hatnak az ember életére. Ez természetesen nem jelent automatikusan
negatív hozzáállást is, csupán annyit, hogy a megkérdezettek kivétel nélkül
olyan időintervallumként jelölik meg, melyre semmilyen hatással nem lehetnek.
Az természetesen már egyénenként változik, hogy érzelmileg hogyan viszonyulnak
ehhez az időszakhoz.
Tagadhatatlan azonban, hogy a
megkérdezettek fontos szerepet tulajdonítanak a tanulásnak, tevékenységeik
közül talán ezt ítélik a legfontosabbnak. Ezen nem módosít az sem, hogy ezen
elkötelezettség az egyén belülről fakadó kötelezettsége, avagy külső hatás
eredménye (pl. szülői ösztönzés, sőt nem ritkán kontroll eredménye).
Az interjút adók között elenyésző azok
aránya, akik nem rendelkeznek valamilyen formán kidolgozott jövőképpel, azonban
többnyire határozott elképzeléssel rendelkeznek a jövőt illetően, igaz más-más
területen. Van, akinek jövőképében a tanulás foglal el kitüntetett szerepet,
van, akinek a munkavállalás. Jelenlegi élethelyzetüket, cselekedeteiket tehát
befolyásolja jövőbeni várakozásuk. A jövő befolyásoló hatása azonban nem mindenkinél
érvényesül egyformán. Kétféle magatartás, attitűd figyelhető meg: van, aki
inkább sodródik a jövő felé, és van, aki tudatosan halad jövőbeni céljai
irányába. Ez a kétfajta attitűd azonban nem határolható el élesen egymástól,
ti. mindannyian tudatában vannak jelen és jövő egymásra hatásának.
Általánosságban elmondható, hogy a
tanulással töltött idő kvázi nem része a fiatalok „időszámításának”, egy olyan
időintervallumról van szó, mely adott, befolyásolhatatlan, kontrollálhatatlan, így
egy tőlük független létező. A tanulásra fordított idő negatív hatásáról azonban
már számos esetben említést tesznek, negatív visszaható erejét naponta érzik.
Ez az az idő ugyanis, ami minden más tevékenységre (így időre is) hatással van.
Gyakran említik a diákok, hogy a tanulásra fordított időmennyiség miatt nem jut
más tevékenységekre idejük.
„Gyakran megfordul a fejemben, hogy a
tanulásra sincs időm.”
- 16 éves lány –
Extrém esetekben
az iskolában töltött időn kívüli időszak meghatározó tevékenységei is mind az
iskolához, tanuláshoz köthetők. Volt olyan interjúalany, aki elmondása szerint
a hétköznapokon iskolán kívül sem foglalkozik mással csak a tanulással, az
egyes tanórákra való felkészüléssel. Ezek a diákok azonban nem a legjobban
teljesítők köréből rekrutálódnak, az okok véleményem szerint nem a jobb
teljesítmény elérése mögött meghúzódó motivációkban keresendők kizárólag, hanem
időkezelési hiányosságok is meghúzódhatnak mögötte. Vannak ugyanis olyan
interjúalanyok, akik iskolán kívüli idejét számtalan tevékenység szabdalja,
mégsem romlik iskolai teljesítményük, és nem panaszkodnak az idő
szorításáról.
Külön csoportként kezelendő azon
tevékenységek köre, melyek habár jellegüknél fogva szabadon válaszhatók, mégis
felveszik a kötelező tevékenységek egyes jellemezőit. Ide sorolhatjuk az olyan
tevékenységeket, melyek a múlt „maradványai”: jellemzően gyermekkorban
elkezdett tevékenységek, amelyek vagy szülői hatásra elkezdett vagy önként
végzett tevékenységek (általában sporttevékenységek vagy zeneóra). Ami azonban hasonlatossá
teszi a kötelező tevékenységekhez az az, hogy a tanuláshoz hasonlóan a
mindennapok szerves része, mely valamikor önként vállalt tevékenység ma
kényszerítően hat az egyénre. Kissé a megszokás uralja ezen tevékenységi kört.
Nem lebecsülve a fent bemutatott ún.
kötelező/kvázi-kötelező tevékenységek jelentőségét, a szabadidő folytán végzett
tevékenységek vizsgálata nagyobb kihívást jelent. Számszerűen is több
tevékenység tartozik ebbe a körbe, jellegüket tekintve is igen változatosak.
Ezen kívül a szabadon választott tevékenységek idővonatkozása egészen más
attitűdöt kíván meg, rejt magában, ennél fogva pedig újabb kérdéses pontokra
mutatnak rá. Ez az a tevékenységi kör és időszak, melyek az egyéni döntés
körébe tartoznak, így jól megfigyelhető az egyéni időszemlélet és időkezelés. A
legváltozatosabb tevékenységek alkotják ezen kört, úgy mint pl. barátokkal
történő találkozás, sportolás, internetezés, olvasás, családi programok,
sütés-főzés, és a sort még lehetne folytatni. Ebbe a körbe kell sorolni azt az
időt, melyet az emberek úgymond passzívan töltenek el (pl. zenehallgatás, tévénézés).
Erre a tevékenységcsoportra nagyfokú
autonómia és kontroll jellemző. Az alanyok kivétel nélkül arról számolnak be,
hogy a szabadidejük eltöltési módja, mikéntje és nem utolsó sorban mennyisége
felett kizárólag ők rendelkeznek. Egyesek azonban megemlítik, hogy a barátaik,
szüleik azért némi hatással vannak a szabadidőre, ugyanis számtalan olyan
tevékenység tartozik ebbe a csoportba, mely csoportos tevékenység, így a
csoporttagok idejének összehangolása szükségeltetik.
A szabadon választott tevékenységekre
jutó idő nagy szóródást mutat. Azok az interjúalanyok, akik meglehetősen sok
időt fordítanak tanulásra, arról számoltak be, hogy időszűke miatt nem tudnak
más tevékenységre is időt fordítani.
„Igazából a szabadidőmre marad elég
kevés idő, mert a tanulásra kell koncentrálnom.”
- 16 éves lány -
A skála másik
végén azon egyének foglalnak helyet, akik elmondásuk szerint minimális időt
töltenek tanulással, kötelező tevékenységekkel. Ezek az egyének nem ritkán az
iskolaidőn kívül már nem foglalkoznak a tanulással.
„Vagy itthon vagyok és számítógépezek,
játszok vagy internetezek, vagy a haverokkal elmegyünk valamerre, vagy
lemegyünk valamelyik haverhoz, aztán pókerezünk, vagy csak úgy lógunk valahol.”
„Megpróbálunk minél hosszabban együtt
lenni, hogy el tudjuk szórakozni az időt.”
- 17 éves fiú -
Az
interjúalanyok nagy része esetében a hétköznapokat és a hétvégéket egyaránt
számos nem kötelező jellegű tevékenység teszi ki. Fontos megkülönböztetni a
szabadon választott tevékenységek esetében az aktív és passzív cselekvéseket.
Jelen esetben aktív cselekvésnek nevezem a különböző sporttevékenységeket,
baráti találkozókat, családi programokat, stb.; passzív tevékenységnek pedig az
olvasást, tévénézést, zenehallgatást, stb. tekintem. (Meg kell jegyezni, hogy a
legritkább esetben választhatók szét a tevékenységek e két csoportba,
gondoljunk pl. amikor baráti beszélgetések közben kedvelt zene szól a
háttérben.) Fontosnak tartom ezen megkülönböztetést tenni, mivel az
interjúalanyok nagy részére inkább az aktív tevékenységek végzése a jellemző,
míg másik részük iskolán kívüli idejüket inkább passzívan élik meg.
„A hétfőt kivéve minden nap van
különórám, heti 4 edzés és 2 rajzóra.”
- 16 éves lány -
Az időfelhasználás szempontjából van jelentősége
a különbségtételnek; az időérzékelés, időkezelés, egyáltalán az időhöz való
hozzáállás szoros összefüggést mutat ezekkel a tevékenységekkel. Azok az
egyének ugyanis, akik számos aktív tevékenységet végeznek, rákényszerülnek
idejük kontrollálására, arra, hogy hatékonyan osszák be idejüket. A passzív
tevékenységek ugyanezt a képességet nem követelik meg, nem kívánják meg a
racionális időbeosztást. Az látható, hogy a sokféle tevékenység mellet is marad
az egyéneknek olyan „ráérőideje”, mely a passzív tevékenységek időtere. Azoknak
a tanulóknak, akik szűkölködnek a szabadon választható tevékenységekben (mely
rendszerint önként vállalt „életforma”), szabadidejük nagy része „ráérőidő”,
mely intervallumban egy cél van csak: elütni az időt. Nem egyedi eset, hogy
ezek az emberek arról panaszkodnak, hogy kifolyik kezükből az idő, nehezen
tudják kontrollálni azt.
„A hétköznapi időfelhasználásommal nem
vagyok elégedett, azt valahogyan jobban ki kéne tölteni, mert az esti órák elég
lassan telnek és unalmasak. Nem mindig tudunk olyan elszórakozni, hanem csak
úgy unatkozunk esténként.”
- 16 éves fiú -
Velük szemben
azonban vannak olyan feszített napirenddel rendelkezők, akik oly mértékben
uralják időbeosztásukat, hogy gond nélkül tudják az egyes tevékenységeket
időben összehangolni.
Időbeosztás
A fent
bemutatott tevékenységek elemzése nyújtja számunkra a kiindulópontot, azt a
napi struktúrát, amely szövetébe ágyazódik az időfelhasználás, időbeosztás
kezelése. Ha ezen tevékenységeket úgyszólván lefejtjük a struktúráról,
láthatóvá válik a mögötte meghúzódó időszemlélet (mely tegyük hozzá,
visszahatásként alakítja is a tevékenységi struktúrát). Tehát ahhoz, hogy kontrollálni
tudjuk a kialakult tevékenységeinket, rendelkeznünk kell egyszersmind olyan időkezelési
„képességgel”, mely által e tevékenységi struktúra hatékonyan működtethető, az
egyes tevékenységek szinkronba hozhatók. A kérdés ezek után az, hogy az időkezelés és a
tevékenységi struktúra milyen idői viszonyban vannak egymással, azaz melyik előzi
meg időben a másikat. Erre a kérdésre azonban csak további kutatások adhatnak
releváns választ.
A tevékenységi struktúrák mögött
ideáltipikusan két időkezelési attitűd/időszemlélet húzódik meg, mely az
interjúkból jól kitapintható.
Az egyik beállítódás jellemzője, hogy a
struktúrát alkotó tevékenységek egy időtengelyre fűzhetők fel, így az egyes
tevékenységek egymást követően alkotnak láncot. A másik ideáltipikus esetben
nem egy időtengely észlelhető, hanem az egyes tevékenységek mind külön-külön időtengelyt
alkotnak. Ezek az időtengelyek (tevékenységek) egymás mellett léteznek, így
alkotva egységes egészet.
A kétféle attitűd merőben más
időfelfogást kíván meg, avagy alakít ki. Megfigyelhető, hogy az első esetben,
amikor a tevékenységek egy időtengelyen helyezkednek el, az egyes tevékenységek
csak úgy „fejlődhetnek” az időben, ha a többi tevékenység valamelyikét, vagy
mindegyiket bizonyos korlátozások alá vesszük. A gyakorlatban ez annyit jelent,
ha valaki több időt szeretne barátaival tölteni, csak úgy kivitelezhető, ha
valamely más tevékenység(ek)re szánt időből vesz el. Ennél fogva a
tevékenységek köre, vagy az egyes tevékenységek végzésére szánt idő nem
bővíthető csak a már említett egyetlen időtengely terjedelmében.
Az utóbbi esetben azonban, mikor a
valóságos idő (értsd: órával mérhető idő) több időtengelyből áll össze, a
különböző tevékenységek úgy szerveződnek meg, hogy azok időben nincsenek
egymásra (legalább is szubjektív értelemben) hatással. Ebben az esetben az
alanyok arról számolnak be, hogy a tevékenységstruktúra minden elemére
megfelelő és elegendő idő áll rendelkezésre, az idő érzékelése nem a
tevékenységstruktúrához viszonyítva, hanem az egyes időtengelyeken belül nyer
értelmet.
Ezen két bemutatott beállítódás látszólag
kétféle tevékenységstruktúrát feltételez, illetve eredményez. Az utóbbi
attitűddel azon egyének jellemezhetők, akik napjait, idejét több rendszeres
tevékenység „tördeli” szét. Ők azok, akik tudatosan alakítják és szervezik
idejüket, hogy a végesnek tűnő idő kontrollálhatóvá, kezelhetővé váljék.
„Néha úgy gondolom, hogy jól be tudom
osztani az időm, néha meg úgy, hogy nem. Elég nehéz úgy beosztani az időmet,
hogy minden fontos dologra maradjon elég időm. Igazából megpróbálok mindent
rangsorolni, hogy mi a legfontosabb és mi ér még rá.”
- 17 éves lány -
Időbeosztásuk kialakított gyakorlat
következménye, ritkábban számolnak be arról, hogy elvesztették „hatalmukat” az
idő felett. Itt nem arról van szó, hogy ezek az interjúalanyok nem panaszkodnak
arról, hogy vannak olyan tevékenységek, melyekre szeretnének több időt szánni,
vagy nem érzik az idő szorítását, pusztán arról, hogy időkezelésük sokkal
tudatosabb.
„Mostanában szoktam írni egy kis
cetlire, hogy miből mennyit kell tanulnom, mi a fontosabb, miből írok dolgozatot,
arra mennyit kéne készülnöm, és akkor próbálom úgy beosztani az időmet, hogy
mindegyikre jusson több idő.”
- 16 éves lány -
Megfigyelhető az
is, ha ezek az alanyok időbeosztásukkal kapcsolatos elégedetlenségüket fejezik
ki, mindenképpen tudatosan törekednek arra, hogy időbeosztásuk hatékonyabb
legyen.
„Nem
mindig sikerül jól beosztani az időmet, de próbálok erre odafigyelni.”
- 16
éves lány -
A teljes tanulmány letölthető innen:
Irodalom
Kasser, Tim
(2006): Idő és fogyasztás. Internet: http://tudatosvasarlo.hu/cikkek/498,
letöltve 2009. 09.23.
Kucsera
Csaba (2008): Megalapozott elmélet: egy
módszertan fejlődéstörténete. Szociológiai Szemle 17 (3): 92-108.
Meleg Csilla (2006): Az iskola időarcai. Pécs: Dialóg Campus
Tahin
Tamás-Jeges Sára-Lampek Kinga (2000): Iskolai
végzettség és egészségi állapot. Demográfia,
2000 (1): 70-93.
Török Katalin
(2006a): A társadalom időbeosztásának
kiszolgáltatott egyén – beszélgetés Dr. Vajda Zsuzsanna pszichológussal.
Internet: http://tudatosvasarlo.hu/cikkek/396,
letöltve 2009. 09. 23.
Török Katalin
(2006b): Idő és fogyasztás – beszélgetés
Vörös Miklós szociológus- kultúrantropológussal. Internet: http://tudatosvasarlo.hu/cikkek/400,
letöltve: 2009. 09. 23.
|