Péntek Eszter – Kocsár Judit Beatrix – Giselle Anna Rakobowchuk
Kari körkérdés 2.0
Hallgatói vélemények a
kari közéletről és a Hallgatói Önkormányzat munkájáról
2009. tavaszán a
PTE BTK Szociológia Tanszékének hallgatói és a PTE BTK Hallgatói Önkormányzata
(továbbiakban HÖK) közreműködésével kérdőíves vizsgálatot készítettünk a Kar hallgatói
körében. A vizsgálat, a 2008-ban megkezdett megkérdezés-sorozat (Kari körkérdés
1.0) folytatásaként, ezúttal a kari közélet, ezen belül is a Hallgatói
Önkormányzat feladata, munkája hallgatói véleményezésére irányult. A kérdőívet
a Kar minden aktív – az adott félévre beiratkozott – hallgatójának elküldtük
e-mailben. A vizsgálatban használt online survey számítógépes program
segítségével biztosítottuk a teljes körű anonimitást, amellyel célunk az volt,
hogy elősegítsük azt, hogy a válaszolók minél őszintébb válaszokat adjanak. A
vizsgálat során 855 értékelhető
kérdőív érkezett vissza (ez 20%-os válaszadási aránynak felel meg).
A válaszadókról
A hallgatóktól az
anonimitás megerősítése érdekében csak néhány információt kérdeztünk. A
kérdőívet kitöltők nemére, korára, arra, hogy mióta tanulnak a Karon, illetve,
hogy milyen tudományterülethez tartozónak vallják magukat, azért volt szükség,
hogy ezekkel a háttérváltozókkal is differenciálni tudjuk a hallgatói
véleményeket és preferenciákat. Emellett előfeltevéseink szerint a kari
közélettel kapcsolatos megítélést, aktivitást befolyásolja az is, hogy valaki
milyen jellegű képzésben vesz részt, így ezekre az információkra is rákérdeztünk.
A válaszadó
hallgatók háromnegyede lány volt – ez megfelel a Karon tanulók átlagos nemi
megoszlásának. A válaszadók 40%-a egy-két éve, 30%-a három-négy éve, a többiek
ennél több éve hallgatói a Karnak. A kérdőívet kitöltők 83%-a nappali tagozatos
hallgató volt. A képzés jellege alapján válaszadóink reprezentálták a régi és
az új rendszerben tanulók körét egyaránt, a hallgatók csaknem fele a régi
(egyetemi) képzésben, másik fele az új rendszerű képzésben tanult. Tudományterületek
szerint is reprezentatívnak mondható a vizsgálat, mivel – jóllehet sokan nem
válaszoltak erre a kérdésre, illetve számos hallgató több területhez is
tartozik egyszerre – képviseltették magukat a klasszikus bölcsészek, a
társadalomtudományi területen tanulók és a nyelvszakosok egyaránt. A válaszadók
túlnyomó többsége jelenleg nem tagja és korábban sem volt tagja a Hallgatói
Önkormányzatnak, vagyis az eredmények „kívülálló” véleményeket takarnak.
A kari közélet
hallgatói véleményezése
A kari közélettel
kapcsolatban általában pozitívan értékelhető, hogy a válaszadók többsége (60%)
szerint a bölcsészhallgatók olyanok, akik segítik egymást. Egynegyedük szerint
azonban inkább mindenki maga boldogul, vagy nem nagyon segítik egymást a
hallgatók. Némileg jobbnak ítélték a hallgatók közti kapcsolatokat az új osztott
típusú képzésben tanulók, mint az egyetemi képzésben résztvevők, képzési
terület szerint pedig a klasszikus bölcsészszakokra járók a társaiknál.
1. táblázat: Milyennek
mondhatók a bölcsészhallgatók?
|
fő
|
%
|
Olyanok, akik
segítik egymást
|
335
|
39,6
|
Csak akkor segítik
egymást, ha baj van
|
159
|
18,8
|
Inkább mindenki
maga boldogul
|
192
|
22,7
|
Nem nagyon segítik
egymást
|
51
|
6,0
|
Nem tudja
|
109
|
12,9
|
Összesen
|
846
|
100,0
|
A kari közéletben
való részvétel már sokkal jobban megosztotta a válaszadókat. Magát igazán
aktívnak mindössze 17% vallotta, és 43% egyáltalán nem vesz részt a kari
közéletben – ki azért, mert nem tartja azt érdekesnek, ki azért, mert nem
tudja, milyen lehetőségei vannak. A HÖK munkáját középpontba állító vizsgálat
szempontjából az utóbbi csoport (a hallgatók negyede) mindenképp figyelemre
méltó a hallgatókkal való további kapcsolattartás, tájékoztatás javítása
szempontjából.
2. táblázat: Részt vesznek-e
a hallgatók a kari közéletben?
|
fő
|
%
|
Minden, engem
érdeklő kérdésben részt veszek
|
117
|
17,0
|
Csak a legfontosabb
kérdésekkel foglalkozom
|
276
|
40,1
|
Nem tartom annyira
érdekesnek, ezért nem veszek részt benne
|
114
|
16,6
|
Nem tudom, milyen
lehetőségeim vannak, ezért nem veszek részt benne
|
181
|
26,3
|
Összesen
|
688
|
100,0
|
A várakozásoknak
megfelelően, a kari közéletben való részvétel a nappali képzésben tanulók
körében szignifikánsan nagyobbnak mutatkozott, mint a levelező képzésben
résztvevőknél. A képzések szerint a régi egyetemi képzésben tanulók között
viszonylag nagy azok aránya (16,9%), akik teljesen elfordulnak a kari közélettől,
mert nem tartják azt érdekesnek, az új osztott képzésben tanulókra pedig az
jellemző, hogy inkább szelektálnak, és csak az őket igazán foglalkoztató
kérdésekben vesznek részt (42,7%). Ez az utóbbi attitűd jellemző a klasszikus
bölcsész szakokon tanulókra is.
Figyelemre méltó,
hogy a válaszadók összességében fontosnak tartják, hogy a hallgatók részt vegyenek
a kari közéletben (3,83-as érték az ötfokú skálán). A bizonytalanság viszont
ennek módja tekintetében jól tükröződik azokban az eredményekben, amiket akkor
kaptunk, amikor azt kérdeztük, hogy mennyire fontos, hogy „Te magad részt
vegyél” a kari közéletben: az itt született fontossági megítélés már csak
átlagosan 2,98.
3. táblázat: Mennyire fontos a hallgatók szerint az, hogy
a Kar hallgatói összességében, illetve hogy ők maguk részt vegyenek a kari
közéletben (ötfokú skálán) %
Fontosság:
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
értékátlag
|
A hallgatók részt
vegyenek
|
2,7
|
5,7
|
23,8
|
41,1
|
26,7
|
3,83
|
Te magad részt
vegyél
|
12,4
|
16,3
|
38,7
|
26,4
|
6,3
|
2,98
|
A következő
kérdésre kapott válaszok is a hallgatók határozott igényét jelzik arra, hogy
kifejezhessék véleményüket az őket érintő kérdésekben. A válaszadók az ötfokú
skálán átlagosan 4,62-es értékeléssel nagyon fontosnak tartják ezt. Éles
különbség mutatkozik azonban a fontosság
megítélésére kapott magas értékekhez képest a lehetőségek terén: ezt a szempontot már csak alig közepesre
(2,87-re) ítélték a válaszadók, vagyis úgy gondolják, nem igazán van
lehetőségük a bölcsészhallgatóknak véleményt nyilvánítani a Karon.
4. táblázat: Mennyire fontos, illetve milyen mértékben
van lehetőségük a hallgatóknak arra, hogy kifejezhessék a véleményüket az őket
érintő kérdésekben (ötfokú skálán) %
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
értékátlag
|
Fontosság
|
2,2
|
1,3
|
4,7
|
16,1
|
75,6
|
4,62
|
Lehetőség
|
6,7
|
27,7
|
42,4
|
18,4
|
4,8
|
2,87
|
A legnagyobb „rés”
a fontosság és a lehetőségek között a véleménynyilvánításban a nappalis
hallgatók esetén tapasztalható, vagyis ők az átlagosnál fontosabbnak tartják
ezt (4,68), de ők azok, akik leginkább elégedetlenek a lehetőségekkel (2,80).
Hasonlóan nagy a különbség a fontosság és a lehetőségek megítélése között a
régi egyetemi képzésben részt vevők, képzési terület szerint pedig a
nyelvszakosok körében.
A teljes tanulmány letölthető innen: