Változó felsőoktatás
módszertani megközelítésben,
avagy oktatói
attitűdvizsgálat a BA-képzés kezdeti tapasztalatairól
Absztrakt
A cikkben célul tűztem ki a PTE-BTK oktatóinak
elégedettségvizsgálatát, illetve egy minikutatás eredményeinek segítségével a
BA-képzés főbb szempontokból történő oktatói értékelését. Ennek érdekében a
BA-képzés eredetének, céljainak rövid bemutatása után a kutatás alapvető
paramétereire tértem ki. Ezt követően a kérdőívet kitöltő oktatók néhány
jellemzőjét írtam le, majd az egyes kérdésekhez rendelhető leíró eredményekkel
folytattam. Zárásként egy-két többváltozós módszer eredményei ill. a
következtetések, majd a saját vélemény kerül sorra.
1.
A BA-képzésről röviden
A BA-képzés alapvetése az 1998-as évhez és
Párizshoz köthető. Az immáron több mint 10 éves ötlet fókuszába a hallgató
mobilitást helyezték, a cél a „nemzetközi végzettség” elérésének lehetősége
volt. A folyamat 1999-ben Bolognában folytatódott, ahol a célul tűzték ki az
egységes Európai Felsőoktatási térség kialakítását. Ennek kulcsismérvei, hogy
-
kétévente tervezték ellenőrizni az
oktatás menetét,
-
az érthetőséget, az
összehasonlíthatóságot helyezték középpontba,
-
kiemelték, hogy az EU-s
ismeretanyagoknak minden képzésnek részét kell képezniük,
-
a kreditrendszert látták az
átjárhatóság egyik fő kritériumának.
Az 1. ábrához kiegészítésként a következő
arányok is szükségesek: a terv szerint a középiskolák utolsó évfolyamát 100%-os
viszonyítási alapnak tekintve 35% „mehet” tovább a BSc illetve BA szakokra
tovább, csak 10% MA-ra illetve MSc-re, és mindössze 1% PhD, azaz doktori
képzésre.
1. Ábra: A
BA-képzés tervezett struktúrája
A kép a teljes tanulmányban jeleníthető meg.
A teljes tanulmány letölthető a cikk végén.
2.
A kutatás
A fenti rendszerben a PTE-BTK-n 2009 nyarán
végezhettek legkorábban a BA képzés első évfolyamán kezdő hallgatók. Ennek
alkalmából a PTE-BTK Szociológia Tanszékének Péntek Eszter vezette, immáron
rendszeresnek tekinthető hallgatói kutatáshoz kapcsolódva, tanszéki és kari
támogatással készítettem minikutatást oktatói körben. Ennek célja volt egy
pillanatkép készítése a PTE-BTK BA-képzésével kapcsolatos elégedettségről
oktatói szemszögből.
A kérdőív tizenkét kérdésből állt, témakörei
pedig az alábbiak voltak:
-
az oktatók elégedettsége a
képzéssel,
-
a BA-képzés szakmaisága,
elmélyültsége,
-
a BA-képzés hallgatóinak attitűdje,
-
a BA-képzésben végzettek elhelyezkedési
lehetőségei.
A kérdőívet online formában készítettem el,
egyrészt azért, mert így lényegesen olcsóbb (a kérdőívek papírköltsége
megspórolható), másrészt gyorsabb (a jelenleg létező online kérdőíves programok
a beérkezett válaszokból azonnal letölthető adatbázist garantálnak, továbbá
gyorsjelentéseket, leíró statisztikákat, ábrákat készítenek), és nem
utolsósorban alacsonyabb emberigényű (így nem kell kérdezőbiztos, elkerülhető a
személyes részvétel, mindössze egy emailcím-lista szükségeltetik a célcsoport
eléréséhez).
A kérdőív kitöltésére felhívó e-mailt Dr.
Gerner Zsuzsanna küldte ki az oktatói listára, melyen 301 emailcím szerepelt. Az
Oktatási Dékánhelyettes Asszony kétszeri felhívásban kérte az oktató kollégák
közreműködését a kutatásban. Az adatfelvételi időszak az első felhívástól
(2009.10.18-ától) 2009.11.06-áig zajlott. A rövid határidő magyarázata az, hogy
a PTE-BTK Szociológia Tanszékének éves konferenciája 2009.11.10-én került
megrendezésre, és ekkor már a legfrissebb eredményeket az érdeklődők elé
akartam tárni.
A válaszadási hajlandóság meghaladta az online
kérdőívekre jellemző átlagos, körülbelül 25%-os válaszadási arányt; a 301 címre
eljutott kérdőívet 99 oktató kolléga töltötte ki. Így 32,9%-os válaszadási
arányról beszélhetünk.
A 12 kérdés válaszait négy módszer
segítségével elemeztem:
-
leíró statisztikával,
-
kimutatással,
-
faktoranalízissel,
-
klaszteranalízissel.
A továbbiakban következzen az eredmények
bemutatása az eredeti kérdések sorrendjében; az egyszerűbb elemzési eszközöktől
a bonyolultabb módszerek felé haladva.
3.
Kitöltő oktatók alapparaméterei
Mielőtt a kérdőív témára vonatkozó kérdéseinek
eredményeit tárgyalnám, a válaszadó oktatók alapjellemzőit szeretném bemutatni.
Két kérdést tettem fel a kérdőív legvégén az oktatók személyére vonatkozóan, az
egyik a szervezeti egységükkel volt kapcsolatos, a másik pedig a jelenlegi
státuszukkal. A két kérdést együtt nem mutatom be, mert akkor lehet
következtetni a kitöltők konkrét személyére, de külön-külön, egy táblázat és
egy ábra segítségével láthatóvá teszem az egyes szervezeti egységekben, illetve
az egyes státuszokban tapasztalható kitöltési hajlandóságot.
Az 1. táblázatban látható a kérdőívet kitöltő
oktatók szervezeti egység szerinti létszámeloszlása.
1. Táblázat: A kérdőívet kitöltő oktatók létszáma az egyes
szervezeti egységek szerint (fő)
Intézetek
|
Létszám
|
Tanszékek
|
Létszám
|
Önálló egységek
|
Létszám
|
Anglisztika
|
11
|
Esztétika
|
2
|
Idegennyelvi Lektorátus
|
2
|
Germanisztika
|
4
|
Filozófia
|
1
|
Fordítástudományi Kutató
Központ
|
0
|
Neveléstudományi
|
5
|
Klasszika- Filológia
|
1
|
|
|
Pszichológia
|
2
|
Klasszikus
Irodalomtörténeti és Összehasonlító Irodalomtudományi
|
0
|
|
|
Romanisztika
|
4
|
Kommunikáció- és Médiatudományi
|
1
|
|
|
Szlavisztika
|
2
|
Modern Irodalomtörténeti
és Irodalomelméleti
|
3
|
|
|
Történettudományi
|
11
|
Mozgókép Tanulmányok
Központ
|
2
|
|
|
|
|
Néprajz- Kulturális
Antropológia
|
1
|
|
|
|
|
Nyelvtudományi
|
4
|
|
|
|
|
Politikai Tanulmányok
|
5
|
|
|
|
|
Szociális Munka és
Szociálpolitika
|
3
|
|
|
|
|
Szociológia
|
10
|
|
|
Intézetek
összesen
|
39
|
Tanszékek
összesen
|
33
|
Önálló
egységek összesen
|
2
|
Forrás: Saját szerkesztés
A teljes tanulmány letölthető innen: