Schadt
Mária
A
nemek közötti egyenlőtlenségek társadalmi meghatározottsága a felsőoktatásban,
tudományos kutatásban.
A modern társadalmakban az oktatás expanziója jelentősen átalakította a
foglakozási szerkezetet. Ezzel párhuzamosan a társadalmi struktúra
rétegződésének elve egyre inkább a teljesítményelven alapuló foglalkozási
sikerre (karrier), az esélyek kiterjesztésére, kiegyenlítésére épül.
Kérdés, és egyben kutatásunk célja annak feltárása, hogy az oktatási
lehetőségek kibővülése által elérhető karrieresélyek egyformán érintették-e
mindkét nemet, azaz változott-e a kutatás-fejlesztésben, és a tudományos
életben meglévő hierarchia a férfiak és a nők között. Vajon a nők iskolai
végzettségének emelkedése, a férfiaknál magasabb részvétele a felsőfokú oktatásban,
együtt járt-e a tudományos karrierek megvalósításának nemek közötti
esélyegyenlőségével?
A feltett kérdésekre adott válaszok a „Nők és férfiak esélyegyenlősége a kutatás-fejlesztésben Magyarországon a
20. századtól napjainkig” Jedlik Ányos kutatói projekt kérdőévének
elemzéséből levonható néhány következtetésén alapulnak.
A kérdőíves kutatás
kiinduló hipotézisei a következők voltak:
1. A kutatás-fejlesztés
területén a nők és férfiak között nincs esélyegyenlőség. A hátrány az
intézményi szinteken vertikális és horizontális szegregációt jelent a nők
számára.
2. Azok vannak hátrányosabb helyzetben a kutatónők között akik:
•
férjezettek
•
van
gyermekük
•
hátrányosabb
családi, területi környezetből származnak
•
a férj, partner
nem támogatja munkájukat
3. A nőkkel szemben a férfiakkal azonos elismeréshez:
•
nagyobb
elvárások kapcsolódnak, illetve ugyanolyan eredmények eléréséhez sokkal több
áldozatot kell hozniuk
•
családon
belüli konfliktusokkal, magánéleti kudarcokkal fizetnek a sikerekért
4. A tudományos fokozattal
rendelkező női kutatók többsége tapasztalta, hogy nincs esélyegyenlőség a nők
és a férfiak között a kutatás-fejlesztésben, míg a férfiaknak ilyen jellegű
tapasztalata nincs, vagy alig érzékelhető.
Jelen dolgozatban a kérdőív kérdéseire adott válaszok közül azokat
emeltük ki, amelyekkel az esélyek különbségét a tevékenységek eredményességét
gátló tényezőket, illetve a siker, az eredmények elismerésének, és az
esélyegyenlőtlenség tapasztalatának nemek szerinti eltéréseit vizsgáltuk.
Kulturális erőforrások szerepe a foglalkozásban
A társadalmi mobilitás kutatások szerint a család
kulturális tőkéje a nők esetében erősebb hatással van az iskolázottsági szintre
és a foglalkozási struktúrába való betagozódásra, mint a férfiaknál (DiMaggio 1998). A megkérdezettek szüleinek iskolai végzettségét elemezve (1. ábra)
megállapítható, hogy a mintába került felsőoktatásban-kutatásban
foglalkoztatottak között a nők 33,2%-ának, míg a férfiak 30,9%-ának a szülei legalább felsőfokú
végzettséggel rendelkeztek, ami azt az
általánosan érvényes tendenciát támasztja alá, mely szerint a nők iskolai
végzettségét, karrierútját jobban befolyásolja a szülők kulturális tőkéje.
1.
ábra: A szülők
iskolai végzettsége nemek szerinti bontásban (N: 1263)
A kép nem jeleníthető meg a tanulmány online verziójában.
A teljes tanulmány letöltéséhez a link a tanulmány végén található.
A szülők foglalkozása szintén a nők tudományos pályára irányításában
játszott nagyobb szerepet, mivel közöttük magasabb számban fordult elő, hogy legalább
az egyik szülő tudományos területen dolgozott, vagy dolgozik, mint a férfiaknál
(nők 26,1%, férfiak 20%).
A magasabb kulturális háttér nemcsak a szülői családban, hanem a
jelenlegi házastársnál/élettársnál is a nők számára lehet fontosabb ahhoz, hogy
a tudományos pályán érvényesülhessenek (2. ábra), mivel a mintába kerültek 93,7%-ának
a partnere legalább főiskolai végzettséggel rendelkezett, míg a férfiaknál ez
csak 87%. A tudományos fokozatot szerzett házastársak tekintetében a nők ugyancsak
felülreprezentáltak a férfiakkal szemben, a legnagyobb különbség az MTA doktora
fokozattal rendelkezők között volt a nők házastársai javára.
2. ábra: Házastárs
legmagasabb iskolai végzettsége, tudományos fokozata – nemek szerint (N: 1066)
A kép nem jeleníthető meg a tanulmány online verziójában.
A teljes tanulmány letöltéséhez a link a tanulmány végén található.
Magánélet-közélet,
szerepegyeztetésekből adódó konfliktusok
A statisztikai adatok egyértelműen jelzik, hogy a különböző
tudományterületeken foglalkoztatott nők karrierlehetőségei jelentősen
elmaradnak az azonos végzettséggel rendelkező férfiakétól, annak ellenére, hogy
a felsőfok expanziója a női hallgatók számának jelentős növekedésével járt
együtt.
A kutatóktól megkérdeztük, milyen gyakran fordult elő velük, hogy a
családi feladatok, és a gyermekek miatt nem tudták munkájukat az elvárások
szerint elvégezni, ilyen lehetett például a tudományos konferenciákról való
elmaradás stb. Ugyancsak rákérdeztünk arra is, hogy a foglalkozás általi
leterheltség mennyiben gátolta őket abban, hogy elvárásaiknak megfelelően
lássák el az otthoni feladataikat. A családi feladatok szakmai karriert gátló
tényezőivel a válaszadók 25,2%-nak egyszer sem kellett szembenéznie, ám az
átlaghoz képest jelentős különbség tapasztalható a férfiak (32,6%) és a nők
(21,1%) között.
A karrier megszakadására vonatkozó kérdésünkkel az okokra kérdeztünk
rá. A karrier „néhányszor” történő megszakadását jelölték be a legnagyobb
gyakorisággal - a megkérdezettek 41,9%-a – ám itt is jelentős eltérés volt a
férfiak (36,4%) és a nők (45%) válaszai között.
A konkrét okokat felsorakoztató kérdésünkre adott válaszok nemek
szerinti különbségei jelentős eltéréseket mutatnak (3. ábra).
.
3.
ábra: Mi volt
az oka annak, hogy megállt, vagy lelassult a karrierje? – nemi bontásban (N743)
A kép nem jeleníthető meg a tanulmány online verziójában.
A teljes tanulmány letöltéséhez a link a tanulmány végén található.
A mi volt az oka, annak, hogy megállt, vagy lelassult a karrierje
kérdésre a mintánkban résztvevők több választ is megadhattak. A karrier
lelassulásának okait elemezve a családdal kapcsolatos teendők, az otthon,
háztartás, gyermeknevelés egyértelműen a női karriert gátló tényezőként jelent
meg. Míg a válaszolók közül a férfiak egynegyedének, a nők majdnem 70%-ának befolyásolták
karrierjét negatívan a családdal kapcsolatos feladatok (a teljes mintában
11,9%-41,4%).
A családi kötelezettségek mellett leginkább gátló tényezőként azt
említették, hogy a szakmai előmenetelhez nem kaptak az elvárásaiknak megfelelő
segítséget, ám míg az előzőt a nők, ezt a negatívumot a férfiak említették
jóval többen.
A munkahely elvesztése szintén a nőket érintette nagyobb arányban, míg
a munkahelyváltás miatti karrierlassulás inkább férfiaknál fordult elő.
Összességében a nagymértékű karrier lelassulás inkább a nőkre jellemző,
ami valószínű, hogy a családi feladatok ellátásának nemek közötti eltérésére,
vagyis arra vezethető vissza, hogy még a tudományos pályán sem tudnak a nők
megszabadulni „rendies”
kötöttségeiktől.
Arra a kérdésre, hogy ezek a megszakítások, karrierlassulások a
személyiség önmegvalósítására milyen hatást gyakoroltak a férfiak nagyobb
gyakorisággal válaszoltak. Annak ellenére, hogy a nők érintettsége nagyobb
volt, a válaszaikból az derült ki, mintha
ez őket kevésbé mélyen érintette volna, mint a férfiakat. Mivel ezzel
kapcsolatban nem tettünk fel kérdéseket csak feltételezésekkel élhetünk. Egyik
ok lehet, hogy társadalmunkban a sikeres karrier megvalósításának kényszere még
mindig a férfiakkal szemben elvárás, így ők ennek lassulását, elmaradását
nehezebben fogadják el. Ám az is elképzelhető, hogy a nők valós hátrányukhoz
képest relatív nagyobb elégedettsége lassabb pályaívük tudomásulvételéhez
„természetesként” való felfogásához kapcsolódik. A nőkben, a művelődés
kiegyenlítődése, a nagyobb szakmai egyenlőség elvárása tudatosan, vagy
öntudatlanul is összekapcsolódhat a családi feladatok tradicionális elvárások
mentén történő teljesítésével, elfogadva ez utóbbi „természetes” gátló
hatásait. Mivel a munkaerőpiac munkaerővel szembeni elvárásai a tudományos kutatás
területén sem változtak a nők tömegesebb megjelenése előtti időszakhoz képest, ugyancsak
alig változtak a férfiak családon belüli szerepei, ezek a együttesen gátat
jelentenek a női karrier utakban, ám a nők legtöbbször mintha elfogadnák ezeket
az ambivalenciákat.
A hagyományos munkamegosztás karriert gátló továbbélésére utal az is,
hogy a nők kevésbé elégedettek azzal a magatartással, ahogy házastársuk/élettársuk
foglalkozásukat támogatja, illetve ahogy a férfiak bekapcsolódnak a családi
feladatok ellátásába (4. ábra).
A teljes tanulmány letölthető innen:
A kutatás 2007 januárjában indult és 2009. november végén fejeződött
be, öt egyetemi és akadémiai partner részvételével. A konzorcium vezetője Groó
Dóra, a Tudományos és Technológiai Alapítvány igazgatója, tudományos vezető:
Palasik Mária habilitált egyetemi docens, BME, a további partnerek MTA
Társadalomkutató központ, a Politikatörténeti Intézet és a PTE Szociológia
Tanszéke. Ez utóbbi intézményből Péntek Eszter
és Pótó Zsuzsanna vettek részt a
kutatásban.
A nemek közötti esélyek egyenlőtlenségének a kutatás-fejlesztésben
való méréséhez választott kérdőíves vizsgálatunk reprezentatív mintán történt,
a mintavétel alapjául szolgáló adatbázist az MTA Társadalomkutató Központ
állította össze a Köztestületi névsorban szereplők listájából. A tudományos
kutatásban dolgozó nőknél a mintaválasztás teljes körű volt, 2.100 fő került be
a megkérdezettek közé, férfiakból reprezentatív mintát képeztünk, minden
tizedik került be a mintába. A 2.037 fő a teljes férfi minta 31,8%-a. A
kiküldött 4.137 kérdőívből összesen 1.411 érkezett vissza. A 34%-os
visszaküldési arány online kérdőív esetén nem tekinthető rossznak. Az
adattisztítás után végül 1.271 kérdőívet elemeztünk, a mintában 447 férfi
(34,2%) és 824 nő (64,8%) van. Megállapítható, hogy a nők nagyobb hányada
mutatott hajlandóságot a válaszadásra.
Ez utóbbi abból is adódik, hogy bár a diplomások 53% a nő, az MTA 273
doktora között jelenleg csak 10 a nő.
A nemek közötti „rendi” szereposztástól való megszabadulás sohasem
csak az egyik oldalt a nőket – érinti. Csak annyira haladhat előre, amennyire a
férfiak is megváltoztatják önértelmezésüket és viselkedésüket. Ez nemcsak a
foglalkoztatási rendszerbe beépített akadályokból tűnik ki, hanem a hagyományos
női munkák” – napi munka, gyermeknevelés, családi munka – másik tengelye
kapcsán is. (Beck 2003: 191)