A kutatás tárgya
A PTE-BTK Szociológia Tanszéke által 2005 tavaszán
szervezett társadalomkutatási gyakorlat során kutatócsoportunkkal István-aknán
végeztünk kérdőíves felmérést, mellyel a Pécs szélén található, erősen
szegregálódott, és deprivált városrészben „kutattunk a társadalmi tőke után”.
Dolgozatom alapját a kutatás nyomán elkészült adatbázis adja, amelynek elemzését
a politikai-, és társadalmi aktivitás és a bizalom oldaláról végzem el a
következőkben. A feldolgozásban segítségemre vannak a Robert Putnam által
felállított
társadalmi tőke mutatók, amelyek bővebb ismertetésére a későbbiekben még
visszatérek. Az elemzés során megvizsgálom, hogy az István-aknai lakosság
körében mennyire tapasztalható politikai aktivitás, milyen típusú politikai
kultúra figyelhető meg,
milyen jelentős a társadalmi aktivitás, milyen a bizalmi háló,
és ezen tényezők közt milyen kapcsolatot találok, ha egyáltalán találok.
A kutatás terepe
Kutatásunk terepéül tehát István-akna szolgált. Ez a
településrész Pécs szélén, a Mecsek festői szépségű déli lankáin terül el. Az
elhelyezkedését tekintve sajátságos a helyzete, mivel amikor az XIX. század
elején a DGT
átvette a Pécs környékén található bányák irányítását, István-akna még a
várostól több kilométerre feküdt, és semmi kapcsolata nem volt a várossal. A
XX. század folyamán lezajlott extenzív iparosításnak köszönhetően Pécsnek mind
a népessége, mind a kiterjedése alaposan megnőtt, így szinte karnyújtásnyira
megközelítette a városhatár István-aknát – a közigazgatási határ jelentősen túl
is lépett rajta –, azonban soha nem vált szerves részévé a városnak.
Ez önmagában nem példanélküli, de nem is mindennapos urbanizációs folyamat, az
viszont végképp nem mindennapos, hogy amikor a kilencvenes évek táján megindult
Pécsett is a szuburbanizációs tendencia, akkor a várost elhagyó „közép- és
újgazdag réteg” teljesen elfeledkezett a város ezen szegletéről. Egyik
terepbejárásunk alkalmával a velünk tartó pesti vendég rá is csodálkozott, hogy
a szuburbanizációs folyamat érintetlenül hagyta a környéket: „Ha ez Pest
környéke lenne, már rég villákkal lenne tele”- monda a hölgy. Az érthető lett
volna, hogy egy működő bánya mellé nem akartak kiköltözni azok, akik pont a
környezetszennyezés és túlzsúfoltság miatt kerestek maguknak új lakóhelyet,
viszont ez a magyarázat sem állja meg a helyét, mert pont akkortájt zárt be a
bánya, amikor az említett kivándorlási hullám megkezdődött. A bánya után csak
néhány műemlék-jellegű épület és a nyugodt és kristálytiszta levegőjű erdő
maradt. A kivándorlás iránya inkább déli irányba, illetve a Mecsek felé
fordult, és a régi bányatelepekről teljesen megfeledkezett a város. Sem
infrastrukturális, sem állagmegőrző beruházás nem történt a terepen egészen
2005-ig, amikor is a város széléig vezették a csatornát pályázati pénzből. Ez a
politika azt eredményezte, hogy a hajdan virágzó bányatelep mára teljesen
lecsúszott, erősen deprivált és szegregált, lepusztult, lerobbant, elhanyagolt,
helyenként az emberi élethez alkalmatlan környezetet szolgáltat körülbelül 300
lakójának.
Elszegényedett, nagymértékben munkanélküli lakossága romos, lepusztult
önkormányzati bérlakásokban tengeti az életét. István-aknát a várossal
gyakorlatilag csak a helyi busz köti össze, ami – tapasztalatból mondhatom –
nem jár sűrűn. István-akna helyzetét tovább rontotta, hogy a bánya bezárása
után részben kiüresedő épületekbe, a pécsi telep-felszámolási program keretében
az önkormányzat áttelepített családokat, így a telep-felszámolásból csak
telep-áthelyezés, vagy inkább telep-eldugás lett. Természetesen a betelepítés
feszültséget gerjesztett a régi és az új lakosok közt, ami még tovább rontotta
az amúgy is kilátástalan helyzetet. A legjobban az egyik megkérdezett férfi
jellemezte István-aknát: „Húsz éve még ahhoz kellett protekció, hogy az ember
idekerülhessen, most ahhoz, hogy innen el.” Az elköltözés tényleg szinte
lehetetlen, mert a lakóépületek jelentős része önkormányzati bérlakás, így azt
nem értékesíthetik a lakók, ebből adódóan esélyük sincs előteremteni a
szükséges önrészt még a lakáshitelhez sem, nemhogy önerőből vásároljanak új
lakást. Nincsenek sokkal jobb helyzetben azok sem, akiknek saját tulajdonuk a
házuk, mivel az István-aknai ingatlan árak közelítenek a nullához, így ők sem
tudnak továbblépni. A kérdőívezés közben viszont alig találkoztunk olyannal,
aki azt mondta volna, hogy nem akar elköltözni onnan.
A városvezetés 15 évig tartó
amnéziája idén viszont a múlás jeleit kezdi mutatni, mert a György-telepig
tartó csatornázás, és a Borbála program
keretén belül zajló istván-aknai tömbház felújítás talán egy hosszú, rögös út
első lépései lehetnek. Mindenesetre az mára nyilvánvalóvá vált, hogy az egész
keleti városrész megérett egy komplett rehabilitációs programra. A kérdés csak
az, hogy ez a program a korábbi tapasztalatokat felhasználva valóban
rehabilitációs jelleget ölt majd, vagy csak előkészíti a terepet a megkésett
kertvárosiasodáshoz, és a jelenlegi lakosságot tovább költöztetik-e.
Az István-aknán töltött egy hét
során sikerült gyakorlatilag teljesen feltérképeznünk a településrészt, mind az
épületek felépítését, állagát, és elhelyezkedését, mind a lakosság
összetételét, és szegregálódását. Érdekes volt megfigyelni, hogy a várostól
erősen szegregálódott István-aknán belül hogyan különülnek el tovább az ott
lakók.
Az ábrát csak a letölthető verzió tartalmazza. A link a letölthető verzióhoz a taulmány végén található.
István-akna
alsó: a DGT idejében épült teljesen különálló rész, az ott élők régebben
költöztek oda, jobb körülmények közt, viszonylag konszolidáltan élnek, nem
nagyon érintkeznek a többi emberrel. István-akna közép, az úttól balra eső
terület: szintén a DGT építette felügyelői lakásoknak, kicsit vegyesebb képet
mutat, de még mindig konszolidáltabb, helyenként a környezetből kiemelkedő
lakókkal. Itt is régebbi lakók élnek. István-akna közép, az úttól jobbra eső
terület: a DGT által építtetett egykori bányatisztviselői házakat két részre
osztották, így egy-egy lakás alapterülete átlagosra csökkent. Itt főleg a
nyolcvanas évek végén ideköltözöttek élnek. István-akna felső: a szocialista
bányavállalat bányamentőinek épült tömbházak. Ezekben az utóbbi években
idetelepített családok élnek, egy részük a „telepfelszámolások” során került
ide, de van olyan is, aki pécsi panelből volt kénytelen ideköltözni, mert nem
tudta fizetni a rezsit és óriási hátralékot halmozott fel. Ezen a területen
belül van még egy elkülönülő rész, az utolsó ház, amitől a helybeliek óvva
intettek, hogy bemenjünk, egy különösen problémás család miatt. (Ennek ellenére
ott is kérdőíveztünk, és mivel most ezen sorokat írom, ebből kiderül, hogy nem
történ semmilyen incidens). Ezen területen belül is némileg elkülönülő épület a
„kockaház”, ami a Borbála program célterülete, mert bár István-akna felsőhöz
tartozik, az ott lakók próbálnak elkülönülni a többi tömbház alkotta blokktól
és a Borbála program is megkülönböztetett státuszt biztosít az épületnek.
Szintén különleges státuszt fog élvezni a jövőben az ú.n. Lakmusz-ház, ami az
egykori bányamentő állomás épülete – valamikor banánérlelő is volt. Itt
kerültek kialakításra lakások az állami gondozásból kikerülő fiatalok számára.
Kutatásunk idején még épphogy csak elkezdődtek a munkálatok, azóta viszont
nemrég átadták az épület első szintjén elkészült garzonokat. Amikor ott
jártunk, a helyiek a hiányos ismeretek és az előítéletek miatt nem igazán
örültek a koncepciónak, bár voltak olyanok is, akik támogatták. Idővel kiderül,
hogy a kezdeményezés tényleg segít-e majd integrálni a társadalomba az
odakerülő fiatalokat, vagy csak feszültséget szül az amúgy is hányattatott
sorsú településrészen.
Saját tulajdonú házak „alsón”, és
„közép, balon” találhatók, „közép, jobb” és „felső” végig önkormányzati
bérlakás. Ezzel a megoszlással összhangban „alsón”, és „közép, balon” kicsit
jobb állapotúak az épületek, míg a másik két részen erősen lepusztult,
lerobbant házakat láttunk. Ez persze nem csak a bérházakban lakók hibája,
többen is panaszkodtak, hogy hiába szólnak a lakásosztályon, ha a házon valamit
meg kellene javítani, soha nem mennek ki. Ha azonban a lakbérrel késnek, akkor
azonnal küldik a felszólítást.
István-aknán az utcakép egyébként
viszonylag rendezett, csak helyenként szemetes és a házak omladozó vakolata
kelt elhanyagolt hatást a külső szemlélőben. Természetesen ha jobban
körülnézünk találhatunk „szemétdombokat” és a házakról is kiderül, hogy nem
csak a vakolat omladozik. István-akna demográfiai jellemzésére majd a
későbbiekben, az elemzés keretein belül térek vissza.
A kutatási kérdés, annak
relevanciája, az elméleti háttér és a módszer
A kutatásom témája, mint azt már
korábban jeleztem, az István-aknán megfigyelhető társadalmi tőke koncentrációja
és jellege, azon belül is az aktvitással és a bizalommal kapcsolatos tényezők.
Megfigyelhető-e valamilyen politikai aktivitás, milyen típusú politikai
kultúrával rendelkeznek a megkérdezettek? Milyen mérvű és irányú társadalmi
aktivitás tapasztalható István-aknán? Az emberek mennyire bíznak egymásban, és
különböző intézményekben? Ezek a kérdések milyen kapcsolatban állnak egymással?
Milyen összefüggés figyelhető meg köztük?
A kérdés szociológiai relevanciáját a társadalmi tőke
fogalmának napjainkban tapasztalható előtérbe kerülése, és vitatott elmélete
szolgáltatja. Társadalmi relevanciáját az elszabaduló egyenlőtlenségek, és az
általuk okozott rombolásnak az elbagatellizálása, valamint az aktuális
városrész-rehabilitációs projekt indokolja.
A politika aktivitás és a politikai kultúra témakörében
Körösényi András és Enyedi Zsolt műveire támaszkodom,
akik Almond és Verba klasszikussá vált The Civic Culture című munkáját veszik
alapul a kérdésben. Körösényi szerint a politikai kultúra dimenziói az
alábbiak:
-
Politika iránti érdeklődés
-
A demokrácia értelmezése
-
Rendszertámogatás
-
A politikai közösséghez való
viszony
-
Bizalom az egyes intézményekben
-
A kormányzati teljesítmény
megítélése
-
A politikai részvétel
Kérdőívünkben ezen dimenziók közül közvetlenül szerepelt a
bizalom egyes intézményekben és a politikai részvétel. Ezen kérdések
összesítésével kaphatunk képet a politikai kultúra típusáról.
Alapvetően három típusú politikai kultúrát
különböztethetünk meg:
-
aktív (elmegy szavazni, jól
informált, érdeklődő, tevékeny, tudatos)
-
passzív (nem szavaz, nem
informálódik, de nem is utasítja el a politikát, alapvetően bizalommal
viseltetik a politikai inzézményrendszer
iránt)
-
parokiális (nincs képe a
politikáról, csak a személyes szférája foglalkoztatja és elutasító, bizalmatlan
a politikával szemben)
Az aktív politikai kultúrájú
embereket a politikai részvétel jellemzi. Ha a kérdőív feldolgozása során
politikai aktivitással találkozunk, akkor bizton állíthatjuk, további vizsgálat
nélkül az aktív politikai kultúra jelenlétét.
A passzív politikai kultúra és a parokiális politikai
kultúra közt viszont nincs éles határ a politikai aktivitás alapján, mind a két
attitűdről elmondható a politikai aktivitás hiánya. Kizárólag a politikai
passzivitásra utaló attitűdök alapján nem lehet szétválasztani a két csoportot.
Ezekben az esetekben össze kell vetnünk a bizalomra vonatkozó kérdésekre adott
válaszokkal a politikai részvételre vonatkozó kérdésekre adott válaszokat, hogy
közelebb kerüljünk a megoldáshoz.
A passzív politikai kultúra jellemzője a bizalom magas
szintje. A passzív politikai kultúrájú emberre jellemző, hogy bízik a
politikában, annak különböző intézményeiben és képviselőiben, és általában az
emberekben is. Tehát, ha a politikai aktivitás hiánya magas bizalmi szinttel
párosul, megállapíthatjuk a passzív politikai kultúra jelenlétét.
A parokiális politikai kultúra jellemzője az alacsony
bizalmi szint. A parokiális politikai kultúrájú emberekre az jellemző, hogy
egyáltalán nem foglalkoznak a politikával, a saját kerítésüknél véget ér
érdeklődésük és szubjektív kompetenciájuk. Az elemzés során parokiális
politikai kultúrára utal a politikai aktivitás hiányának az alacsony bizalmi
szinttel való együtt járása.
A politikai kultúra vizsgálata azért releváns a társadalmi
tőkét vizsgáló kutatásunk szempontjából, mert a két fogalom szoros kapcsolatban
áll egymással. A társadalmi tőke egyik dimenziója a politikai aktivitás és
tudatosság. Ezen a ponton kapcsolódik és fonódik szorosan össze a látszólag
külön kezelt politikai és társadalmi aktivitás, valamint a bizalom kérdésköre.
A társadalmi aktivitás és bizalom kérdéskörét Tocqueville
és Putnam, valamint Durkheim és Utasi munkáit felhasználva elemzem és
értelmezem.
A putnami
tipológiából a társadalmi tőke fontos
mutatói közül néhány szerepelt a kérdőívünkben és a kutatási problematikám
szempontjából is releváns:
-
Részvétel közösségi gyűléseken,
rendezvényeken
-
Kapcsolatfelvétel politikai
szereplőknek (országos és helyi)
-
Kapcsolatfelvétel újságok,
magazinok szerkesztőségével
-
Részvétel politikai tüntetésen,
felvonuláson
-
Petíció aláírása, vagy aláírás gyűjtése
-
Vallási csoportbeli tagság
-
Sportrendezvények látogatása
(szurkolás), csoportos sportolás
-
Adakozás, segélyezés
-
Az emberekbe vetett bizalom
Putnam kutatásának
kiindulópontja az Alexis de Tocqueville által a XIX.
Század
első harmadában oly erősnek talált „társulás művészete”
az Egyesült Államokban, amiről kiderült, hogy erősen hanyatlásnak indult a XX.
század második felében. Putnam, Tocqueville nyomán, az erős civil társadalomban
látja az erős demokrácia alapját. A kilencvenes években éppen ezért kongatta
meg a vészharangot az amerikai demokrácia felett. A Bowling alone című, később könyv formájában is megjelent 1995-ös
publikációjának a címe hűen tükrözi az alapgondolatot, miszerint az emberek
manapság egyedül tekéznek, míg pár évtizeddel korábban a tekézés állandó
jellegű csoportos tevékenység volt, ami segített ápolni az egyén számára
létfontosságú kapcsolatrendszert. Ez a kapcsolatrendszer fontos az egyén
számára is a boldogulásához, az integráltságához, és fontos a társadalom
számára is, mert ezen kapcsolati hálók sűrű szövevénye segít stabilizálni a
társadalmi normákat. Ha ezek a kapcsolatok lebomlanak a XX. század túlzott
individualizmusa miatt, akkor fellazulnak a normák, ami anómiához
vezet. Erről az individualizálódásról, és az ebből következő
elgyökértelenedésről Utasi Ágnes is ír.
Szerinte ez a folyamat egyenesen elvezet a bizalmatlansághoz, a bűnözéshez, az
egoizmushoz. A közvetlen emberi kapcsolatok működésének feltétele az
önzetlenség, esetenként az altruizmus is. Ő civilizációs betegségnek tekinti a
napjainkban megfigyelhető túlzott individualizálódást. Az ebből adódó
normavesztés vezet a család nuklearizálódásához, továbbá ez a folyamat
generálja a társadalom felső és alsó decilise közti különbség növekedését, ami
tovább fokozza az individualizálódást, ezáltal öngerjesztő spirálba taszítja az
emberiséget.
Az elemzés alapja a kutatócsoportunk
összesített adatbázisa, amihez kérdőívezéssel jutottunk. A kérdőívet egy
nemzetközileg standardizálódó társadalmi tőke kérdőív alapján szerkesztettük,
figyelembe véve a terepünk adottságait és hiányosságait. Fontos hangsúlyoznom,
hogy bár közel teljes körű lekérdezést végeztünk, a felmérés eredményei csak
óvatosan kezelhetők, mivel az elemszámunk csupán 87 volt. A kérdések nagy
részénél látszólag szignifikáns eredményeket kaptam, azonban a kis elemszám
miatt alacsony szinten marad a megbízhatóság. Következtetéseimet a kapott
eredményekre alapozom, helyenként azokat kiegészítve, illetve árnyalva
személyes tapasztalataimmal.
Az összesítést és az elemzést SPSS program segítségével
végzem, az eredményeket az alábbiakban ismertetem.