A művészet, amikor nincs
összhangban az őt körülvevő léttel, akkor utópiává válik. Utópiaként kerül
elénk a modern képzőművészet spirituális vonala amely, spekulatív irányba
mutat. A képzőművészet kritikai -utópikus vonulata a dekonstrukció különböző
szintjeit bejárva gyakorlatilag a művészet önmegsemmisítéséhez vezet. Ebben a
folyamatban a modern művészet lényege válik utópiává. Itt már nem arról van
szó, hogy az ábrázolás témája utópikus, vagy a művészet egy társadalmi utópia
eszköze, hanem a művészet lényegi törekvése válik utópiává.
A művészet tartalmi értelemben
többféleképpen válhat utópikussá. Az orosz futuristák művészi elképzelései
összekapcsolódtak a kommunizmus társadalmi-politikai utópiájával, ennek
mikéntjére jó példa; a sztálini időkben épült orosz metró különböző
állomásainak fantasztikus konstrukciója. Egy soha nem létezett utópikus múlt
képét elénk varázsoló szakrális hangulatot árasztó földalatti, mint a kollektív
jövő képe. Ezen a ponton válik a sehol-hely, jó-hellyé, vagy még rosszabbá.
Bevezetés helyett
Az utópia, sehol-hely, az a hely,
ami nincs, ami nem a megszokott lét terrénuma, ami valami más, mint a valóság,
általában pozitív értelemben. A valóságtól negatív értelemben eltérő utópiákat
disztópiáknak nevezzük. Mind az utópiák, mind a disztópiák tere eltér a valóságostól, attól
elkülönített, érzékeltetve ezzel annak
nem létező voltát. Ebbe a fogalmi körbe tartoznak a heterotópiák is,
amelyekben a tér, a hely elkülönített jellege dominál. A heterotópiák a látható
valóság részei ugyan, de funkciójuknál fogva speciális terek, amelyek azt a
célt szolgálják, hogy ott történjenek, vagy legyenek azok a dolgok, és
személyek, ott történjenek meg bizonyos cselekedetek, amelyeket a társadalom a
szokott mindennapi életen kívülre utasít. A heterotópiákról legtöbbet
Foucault-tól tudhatunk meg. Foucault a tér vizsgálatával közvetlenül nem
foglalkozott, a társadalmi gyakorlatok (Felügyelet és büntetés) és a hatalom
elemzése során fogalmazta meg a következőket: „ Jelenlegi korunk talán inkább a
tér korszaka lehet. Az egyidejűség, a mellérendeltség, a közel és a távol, a
jobbra és a balra, a szétszóródás korát éljük" (Foucault 2000. 147) A
hatalom és a tér strukturálisan összekapcsolódik, az embereket a hatalom osztja
szét a térben, de ez a hatalom nem centralizált. A hatalom szétszóródó és
kapilláris szerkezetű, maga a fegyelmező társadalom gyakorolja. A
hatalomgyakorlás technikáival, illetve gyakorlódásával függ össze a heterotópia
is. A heterotópia az archaikus és
tradicionális társadalmakban, mint válság-heterotópia jelenik meg, krízis
helyzetben lévők számára (serdülők, szülő nők, öregek stb.) fenntartott, mások
számára tiltott helyek. A modern társadalmakban is megmarad ezekből egy-két
intézmény ( pl. sorkatonaság, kaszárnyák, bentlakásos iskolák, nászút), de
alapvetően a deviancia-heterotópiák dominálnak. ( Foucault 2000.) A
deviancia-heterotópiák olyan helyek, ahova a törvényeket, normákat megszegők,
vagy a társadalom peremén élők kerülnek, ilyenek a börtönök, pszichiátriai
intézetek, de a vigalmi negyedek, a gettók és a hajléktalan szállók is. A
heterotópiák valóságosak is meg nem is, a többi térhez képest illuzórikus
szerepet töltenek be. A heterotópiák nehezen köthetők műfajhoz, ezért nem
érhető közvetlenül tetten a műalkotásokban. A heterotópia kapcsolódik a
valósághoz, s bár egy illúzió jegyében elkülönít, elsősorban szociológiai
dimenzióban értelmezhető.
Az utópiára és a disztópiára jócskán találunk példákat, mind az irodalmi
alkotások, mind a filmek között. Ha a pozitív és negatív utópiák sorát
összehasonlítjuk, mintha több lenne a negatív utópia, más néven disztópia.
Disztópia Huxley 1932-ben írt „Szép új világ", Orwell 1948-ban írt „
1984" , Bradbury 1953-ban elkészített „Fahrenheit 451" című műve. A
filmek közül a „Brazil", a „Gattaca", a „12 majom", vagy a
„Mátrix". Ez utóbbira hatást gyakorolt Jean Baudrillard szimulakrum
elmélete, amelyben a szerző a reálisnak a reális jeleivel való felváltásáról
beszél, az elnyomásáról, amely minden reális folyamatnak önnön műveleti képmása
által történik. A valóság már többé nem jöhet létre csak a modell. A modelleken
keresztül történő szimuláció ma már nem a létezőre, a szubsztanciára irányul,
ez maga a hiperrealitás. A jelek tekintetében nincs különbség a valóságos, vagy
csak a modellezett, szimulált áruházi lopás között. A szimuláció, a modellek
elsőbbsége uralkodik a tények felett, amelyek csak a modellek metszéspontjában
születnek. „Szimulálni annyi, mint úgy tenni, mintha lenne az, amink
nincs." [1]
A művészet hordozhat utópikus
tartalmakat, legyen az irodalom, képzőművészet, vagy film, amikor azonban maga
a művészet válik utópiává, ahhoz nem csak Baudrillard gondolatai visznek
közelebb bennünket. A XX. század eleji gondolkodók, és művészek többsége
felveti a valóság, a tudat és a művészet kapcsolatát. Minden utópia, legyen az
pozitív, vagy negatív egyaránt kritikai, mert a létező valóság kritikáját adja.
A művészet ( vagy a filozófia) kritikai jellege azonban még önmagában nem
magyarázat arra, hogy maga a dolog - esetünkben a modern művészet -, miért válik utópiává? Amikor a tudat nincs
összhangban léttel az csak a valóság másik olvasata, vagy egy másik világ,
amely elveszítette a gyökereit?
Hogyan válik a művészet utópiává
és milyen értelemben lesz az? A kérdéshez közelítve beleütközünk abba a
problémába, hogy a modern művészet már a XIX. században elveszíti szociológiai
létalapját, s lassan fiktívvé válik, hogy aztán a sorozatos dekonstrukcióval
egyre inkább kritikaivá és utópiává váljon. A másik megközelítés a kérdés egy
sajátos oldalát vizsgálja; egy művészeti irányzat - jelesül a futurizmus -,
amely nemcsak absztrakciójában, de tartalmában is utópisztikus gondolatok sora,
találkozik az utópisztikus politikai ideológiákkal, a fasizmussal és a
kommunizmussal. Ez utóbbi a XX. század egy sajátos jelensége, amely egy rövid
életű, de jelhasználatában nagyon is erőteljes, provokatív művészeti irányzat
flörtjét mutatja, a hasonlóan erős és tragikus kifejletű totalitariánus
ideológiákkal. Már az a körülmény, hogy a vázolt találkozás megtörténhetett egy
művészeti irányzat és az ideológiák között önmagában is valami olyan
rendellenességet mutat. Felvetődik a gyanú, hogy valami mélyen elromlott a
művészetben, ami mégis csak gyökereit mélyen a társadalom testébe ereszti.