Benák Melinda
Bonding, bridging, linking.
A mikrotársadalmi szolidaritás szintjén lévő kapcsolatok István-aknán
1.Bevezetés
Kutatásom során a mikrotársadalmi szolidaritás szintjén lévő
erős társadalmi kapcsolatokat vizsgálom, István-aknán, különös tekintettel a
rokonsági, a baráti és a szomszédsági kapcsolatok intenzitására.
Elsőként
bemutatom, hogy a Robert D. Putnam által, az amerikai társadalomra felállított
társadalmi tőke fajták mit jelentenek és kérdőívünk kérdéseire adott válaszok
közül melyek alkalmasak ezek intenzitásának megállapítására, István-aknán. Ezek
a „kötés-jellegű”, vagy összetartó (bonding), a „híd-jellegű”, vagy összekötő
(bridging) kapcsolatok (Molnár 2003), s ezekhez csatlakozik még az
összekapcsoló (linking) társadalmi tőke is (Füzér 2005). Nézzük pontosan, mit
is jelentenek ezek a kifejezések.
A „bonding”, vagy összetartó típusú
kapcsolat magában hordozza az exkluzivitást. A csoportok összetartozását
biztosítja, ez játszik szerepet a homogén, valamilyen identitást megjelenítő közösségek
működésében, kedvez a csoporton belüli reciprocitás, szolidaritás és lojalitás
kialakulásának. Az ezeken a hálózatokon belüli tagok képesek egymásnak
társadalmi és pszichológiai segítséget nyújtani (Molnár 2003).
Erős kötések (például családon vagy etnikai
közösségen belüli kapcsolatok) jellemzik. A társadalmi tőkének ez a formája
hajlamos másokat kizáró, homogén csoport- és közösségi tudat kialakítására. Az
összetartó társadalmi tőke megítélése össztársadalmi szempontból nem
egyértelmű. Az összetartó társadalmi tőke a családon, rokonságon, nemzetiségen
belüli kölcsönös segítséget, szolidaritást is erősítheti, mint egyfajta erős
társadalmi ragasztóanyag, de forrása lehet a kirekesztő, másik családdal,
népcsoporttal, nemzetiséggel szembeni ellenséges magatartásnak is (Füzér-Gerő-Sik-Zombor
2005).
A társadalmi
tőke e formájának jelenlétéről a rokonsági, baráti és szomszédsági kapcsolatok
rendszerességére vonatkozó kérdés vizsgálatával kapunk képet.
A „bridging”, vagy összekötő elnevezésű
társadalmi tőke olyan inkluzivitást jelöl, amely a „bonding”,összetartóval szemben
szélesebb identitást és reciprocitást generál. Mark Granovetter szerint ezek a
gyenge kötések egyes élethelyzetekben, mint pl. munkahelykeresés, vagy
információáramlás, különleges értéket jelentenek az egyén számára. Ez szükséges
ahhoz, hogy a tőlünk távol álló nézetekkel, eszmékkel kapcsolatba kerüljünk,
informálódjunk róluk (Molnár 2003).
Ezen kívül
gyengébb, kevésbé sűrű de csoporthatárokat áttörő kötődések jellemzik ezt a
tőkét. Ez a forma inkább alkalmas a különböző társadalmi csoportok, rétegek
közötti kapcsolatteremtésre, integrációra (Füzér-Gerő-Sik-Zombor 2005).
A társadalmi
kapcsolatoknak ebben a formában létező megjelenését István-aknán azokra a
kérdésekre adott válaszok által tudjuk vizsgálni, hogy milyen csoportos
tevékenységben vesz részt a megkérdezett.
A „linking”, vagyis összekapcsoló társadalmi tőke összeköti a különböző
társadalmi csoportokat (Füzér 2005), a civil társadalom és a kormányzat,
illetve más hierarchikusan elkülönülő társadalmi egységek összekapcsolását
szolgálja. Mint ilyen egyaránt lehet a civil társadalom és a kormányzat közötti
jobb együttműködést elősegítő „áttétel”, de lehet korrupciós kapcsolatrendszer
is (Füzér-Gerő-Sik-Zombor 2005).
Az István-aknán
készített kérdőívben e kapcsolat ellenőrzésére a következő kérdéseket
használhatjuk: Az, hogy rádióhoz, tévéhez, újsághoz fordult-e, felvette-e a
kapcsolatot az önkormányzattal, vagy képviselőjével, mind olyan kérdés, melyre
adott válaszokból megállapíthatjuk, hogy van-e „linking” típusú társadalmi tőke
István-aknán.
2.
István-akna
Közigazgatásilag
Pécs városához tartozó terület, ugyanakkor a térképeken nem találhatunk rá.
Lakossága kb. 235 fő, közülük roma származású megközelítőleg 151 fő, tehát az István-aknai
népesség 64.2%-át teszik ki a roma
származásúak. Ezt figyelembe kell vennünk a társadalmi tőke intenzitásának
vizsgálatakor. Az ott élők társadalmilag kirekesztettek, de Pécs városának
közeljövőbeli tervei között szerepel az olyan elmaradott és deprivált
városrészek, mint István-akna, Pécs városába való integrációja.
A település
földrajzi felosztása is fontos lehet a vizsgálat szempontjából, ugyanis
kutatásunk során kirajzolódott egy speciális István-akna térkép, mely három
részre osztja a helységet. A „lenti” rész (István-akna alsó), ahol ikerházak
állnak általában nem romák által lakott terület és a kérdőívek elkészítése
közben több itt élőről kiderült, hogy még csak nem is jár a település másik
felébe, nem hogy barátai, vagy rokonai élnének ott. A középső területen állnak
a régi bányatiszti lakások1, melyekben szintén a nem romák élnek
nagyobb arányban. S végül a helység „hátsó” része (István-akna felső), ahol a
Borbála-program2 által felújítandó „kockaház” és három, többségében
romák által lakott háztömb található. Az ezen a területen lakókra leginkább a
szegénység és az István-aknán belüli kirekesztettség jellemző.
A település
társadalomszerkezete is igen sajátos. A kutatócsoportunk által „vajdának”
nevezett roma férfi, minden valószínűség szerint a település vezető
személyisége. István-akna felső társadalmi rétegződésében ő áll a legmagasabb
helyen, családjával – legidősebb fiával és annak feleségével- együtt. Az ott
élők hozzá fordulnak segítségért, ha pénzbeli, vagy természetbeni támogatásra
van szükségük. A vajda menye is igen nagy tiszteletnek örvend, mivel pénzbeli
támogatásért-kölcsönért- bárki fordulhat hozzá. Ezekből a tranzakciókból azt a
következtetést vonhatjuk le, hogy a társadalmi tőkének az összetartó formája
erősen jelen van, ugyanis az ott élők társadalmilag segítik egymást, a
kölcsönök révén. S azt is feltételezhetjük, hogy számíthatnak egymásra, ha
anyagi gondokkal küzdenek.
3. A módszerek
A csoport
kutatási módszere a kérdőíves adatgyűjtés volt.
Ezen kérdőívek adataiból létrejött egy adatbázis. Az adatbázisban szereplő
eredményekből, melyek a vizsgált témakörhöz tartoztak, gyakorisági táblákat és
kereszttáblákat készítettem, majd ezek alapján a különböző változókból
indexeket hoztam létre, azért, hogy be tudjam mutatni a szakirodalomban
fontosnak tartott mikrotársadalmi szolidaritási kapcsolatokat.
3. 1. Bonding
S ezek közül is
elsőként az összetartó társadalmi tőkét
vettem górcső alá.
Az adatok
elemzését a rokoni kapcsolatok intenzitására vonatkozó eredményekkel kezdtem az
István-aknán lakókra vonatkozóan, különös tekintettel a romák és nem romák
kapcsolatainak intenzitása között mutatkozó különbségekre. Az indexek a
következő eredményt mutatják:
1. táblázat
A rokoni
kapcsolatok intenzitása az István-aknai romák körében
|
Erős
kapcsolat
|
Gyenge
kapcsolat
|
Roma
|
58.
3%
|
41.
7%
|
Nem roma
|
31.
6%
|
68.
4%
|
Amint a
táblázatból láthatjuk, az István-aknán élő roma és nem roma népességben eltérő
a rokoni kapcsolatok erőssége. A megkérdezett romák majdnem 60%-a tartja
mindennap, illetve hetente egyszer, vagy kétszer a rokonaival a kapcsolatot,
míg ez az arány a nem romáknál alig több mint 30%. A gyenge kapcsolat indexe
azt mutatja, hogy mekkora azok aránya, akik havonta, ennél ritkábban vagy soha
nem találkoznak rokonaikkal. Az ilyen gyakorisággal találkozók aránya a romák esetében
több, mint 40%, a nem romáknál viszont jóval nagyobb, közel 70%-uk igen ritkán
találkozik rokonaival.
Megállapíthatjuk,
tehát, hogy az István-aknán élők közül a romák körében erősebbek a rokoni
kapcsolatok, mint a nem romák között.
2. táblázat
A baráti
kapcsolatok gyakorisága az István –aknai romák körében
|
Erős
kapcsolat
|
Gyenge
kapcsolat
|
Roma
|
62.
5%
|
37.
5%
|
Nem roma
|
68.
4%
|
31.
6%
|
A baráti
kapcsolatok intenzitásának tekintetében a nem romák barátságai bizonyultak
erősebbnek, ami a kapcsolattartás gyakoriságát illeti, az István-aknán lakó
megkérdezett nem roma népesség közel 70%-a tartja mindennap, illetve hetente
többször a kapcsolatot barátaival, míg a megkérdezett romáknak alig több mint
60%-a. Az eltérés nem szignifikáns, de az előzetes várakozásoknak ellentmondó,
ugyanis a kutatás megkezdése előtt arra számítottam, hogy a romák baráti
kapcsolatai erősebbek, mint a nem romáké, de ezen hipotézisemet a vizsgálatnak
a 2. táblázatban látható eredménye megcáfolta.
3. táblázat
A szomszédsági
kapcsolatok intenzitása az István-aknai romák körében
|
Erős
kapcsolat
|
Gyenge
kapcsolat
|
Roma
|
47.
9%
|
52.
1%
|
Nem roma
|
57.
9%
|
42.
1%
|
A 3. táblázatban
szereplő adatok azt mutatják, hogy a szomszédsági kapcsolatok intenzitásának
mérlege ismét a nem romák javára billent ki, azaz a megkérdezettek közül a nem
romák gyakrabban találkoznak, beszélgetnek szomszédaikkal, mint a romák. A megkérdezett
nem romák közül, azok aránya, akik mindennap, vagy hetente beszélnek
szomszédaikkal a közel 58%, aki viszont havonta, ennél ritkábban vagy esetleg
soha nem áll szóba egyetlen szomszédjával sem, teszi ki a megkérdezettek több
mint 40%-át.
A
megkérdezettek közül a roma származásúak több mint fele igen ritkán beszél
szomszédjával, a fennmaradó 48% pedig szinte minden nap vált egy-két szót
szomszédai valamelyikével. Tehát a mikrotársadalmi szolidaritás e formája a nem
romák körében bizonyult erősebbnek.
Érdekesnek
tartottam azt is összevetni, hogy a három változó (rokoni, baráti és
szomszédsági kapcsolatok intenzitása) együttesen milyen arányban szerepel a
roma és nem roma népességben. Tehát a három változóból készítettem egyet, s ezt
egy kereszttáblában összevetettem a romák és nem romák arányával. Az eredmény a
következő:
4. táblázat
A
mikrotársadalmi szolidaritás szintjén lévő erős kapcsolatok az István-aknai
romák és nem romák körében
|
Erős
kapcsolat
|
Gyenge
kapcsolat
|
Roma
|
62.
5%
|
37.
5%
|
Nem roma
|
57.
9%
|
42.
1%
|
Az eltérés nem
szignifikáns. A táblázatból kiderül, hogy összességében a romák nem találkoznak
sokkal gyakrabban rokonaikkal, barátaikkal vagy szomszédaikkal, mint a nem
romák. Mivel az eltérés a romák és nem romák erős kapcsolatainak százalékos
arányában mindössze 4 %, azt mondhatjuk, hogy a szolidaritás mindegyik
társadalmi kapcsolatra vonatkozóan a romáknál alig erősebb, mint a nem
romáknál.
A kiinduló
kérdés az volt, hogy milyen intenzitású István-aknán az összetartó társadalmi
tőke. Erre a kérdésre a rokoni, baráti és szomszédsági kapcsolatok
gyakoriságának elemzésével kaptam választ. A helyi közösség a bonding típusú
társadalmi tőke szempontjából összetartónak mondható, mivel a vizsgált, mikrotársadalmi
szolidaritás szintjén lévő kapcsolatok tekintetében az erősek némileg nagyobb
arányúak, mint a gyengék. Ez a származás tekintetében a romáknál a rokoni
kapcsolatoknál mutatkozik meg a leginkább, mivel ők gyakrabban találkoznak
rokonaikkal, mint a nem romák, viszont a baráti és szomszédsági kapcsolatok
gyakoriságának arányai a nem romáknál magasabbak.