2009. tavaszán a PTE BTK Szociológia
Tanszékének hallgatói és a PTE BTK Hallgatói Önkormányzata (továbbiakban HÖK)
közreműködésével kérdőíves vizsgálatot készítettünk a Kar hallgatói körében.
Az Európai Unióban a
felsőfokú képzések országok közötti összehangolása már évekkel ezelőtt
megkezdődött (Bologna-folyamat), mely válasz az 1960-as években meginduló a
felsőoktatási intézményeket érintő strukturális átalakulásokra. A Bologna
Nyilatkozat (1999) egyik fő kérdése a képzés szerkezetének átalakítása.
„Dicsérni jöttünk az
egyetemi rangsorkészítést, főleg az ún. Sanghai rankinget, nem temetni.” A
klasszikus megfogalmazás sémájának ezen kifordított változatával jellemezhető az
UNESCO Európai Regió Tagozata (CEPES) és a Sanghai Jiao Tong Egyetem által
2007-ben kiadott kötet mondanivalója.
In this study I attempt to introduce young people’s attitudes towards
the European Capital of Culture project, their willingness to participate and
how they could, with their creativity, contribute to the success of ECoC.
A modern társadalmakban az oktatás expanziója jelentősen átalakította a
foglakozási szerkezetet. Ezzel párhuzamosan a társadalmi struktúra
rétegződésének elve egyre inkább a teljesítményelven alapuló foglalkozási
sikerre (karrier), az esélyek kiterjesztésére, kiegyenlítésére épül.
Hazánkban a
rendszerváltozás óta eltelt 20 év alatt a civil szektor jelentős számbeli
gyarapodáson és fejlődésen ment keresztül. A szférában lezajlott változások
eredményeként a civil szervezetek jelentős társadalmi, gazdasági tényezővé
váltak. Az uralkodóvá váló minőségi fejlődés eredményeként a területfejlesztés
meghatározó szereplőiként jelentek meg a az ezredfordulón.
A mai magyar társadalom
legnagyobb és a diszkrimináció által leginkább veszélyeztetett csoportja a
cigányság. Pontos adatok nehezen adhatók róluk, mivel közvetlen rákérdezés
útján aligha lehet megállapítani, hogy ki cigány és ki nem.
A cikkben célul tűztem ki a
PTE-BTK oktatóinak elégedettségvizsgálatát, illetve egy minikutatás
eredményeinek segítségével a BA-képzés főbb szempontokból történő oktatói
értékelését.
Időszegénység,
modern időzavar, felgyorsult élettempó, mind olyan fogalmak, melyeket a modern
társadalomban történt változások hívtak életre. Vészesen aktuálissá vált az eddig
mostohagyermekként kezelt időkezelés, időorientáció, „időfogyasztás”
körültekintő, alapos és szakszerű vizsgálata.
Dolgozatom célja a 2005.
tavaszán rendezett társadalomkutatási gyakorlat részeként, Pécsbányatelepen
készült kérdőíves egészségszociológiai vizsgálat eredményeinek bemutatása, a
címben is szereplő társadalmi tőke és az egészségi állapot szempontjából.